Spanning en sensatie in het land der wearables, de afgelopen dagen. En dan met name rond die ene trend die al maanden de boventoon voert: de smartwatches. Twee op het eerste gezicht op zichzelf staande verhaallijnen vermengde zich dit weekend en vertellen misschien wel meer over de toekomst van wearable computing dan je in eerste instantie zou vermoeden. Software en activity tracking lijken een sleutelrol te gaan spelen.
Laten we bij Samsung beginnen, want de afgelopen dagen was er veel nieuws omtrent de smartwatch die het Koreaanse merk naar alle waarschijnlijkheid tijdens de IFA in Berlijn zal lanceren.
Bronnen vermelden dat het slimme horloge Galaxy Gear zal gaan heten en dat is een lekkere catchy naam waarvan ik nog steeds het vermoeden heb dat het de naam gaat worden van de collectie wearable tech die Samsung gaat lanceren en waar het horloge onderdeel van is, maar dat terzijde.
Weblogs SamMobile en GigaOm waren er als de kippen bij om de (stevige) hardware specs die hun weg wisten te vinden naar het Internet. Een dualcore processor, liefst 1 GB aan geheugen, diverse verbindingsmogelijkheden en een brede serie sensoren en meters.
Maar het laatstgenoemde GigaOm bleek nog een extra nieuwtje te hebben: de smartwatch van Samsung bleek helemaal niet zo slim te zijn zonder een verbinding met een smartphone of tablet, uiteraard van hetzelfde merk. En die verbinding, die lijkt alleen mogelijk middels een speciale app.
Smartwatch als verlengstuk van S Health
Het maakt van Samsung’s smartwatch een verlengstuk van de smarthphone. Zoals GigaOm terecht opmerkt een sterke troef in het verder uitbreiden van het S Health-platform, Samsung’s initiatief op het gebied van de “quantified self”-movement.
S Health werd al in 2012 gelanceerd door Samsung en is onderdeel van een bredere range van producten (weegschalen, hartslag meters) die consumenten in staat stelt hun gezondheid te actief te monitoren. Het platform is tot op heden niet overenthousiast ontvangen en zelfs met de innovatieve implementatie op de Galaxy S4 is het succes slechts mondjesmaat te noemen.
Het zal er Samsung dus veel aan gelegen zijn om de learnings van het platform tot nu toe mee te nemen in de verbinding met de smartwatch om zo een uniek gebruikerservaring te bieden.
We teleporteren van Oost naar West en landen in Silicon Valley, waar dit weekend een wilde transfer plaatsvond. Niemand minder dan fitness-held Jay Blahnik maakte de overstap van sportgigant Nike naar de tech-campus van Apple.
De kortste klap werd al snel gemaakt (en ondergetekende tuinde er ook in): Blahnik’s laatste succes bij Nike was de Nike+ Fuelband en dus zou de Amerikaan zich bij Apple vast en zeker bezig gaan houden met de veelgenoemde (en nog immer niet bevestigde) iWatch.
Gemopper en veel twijfels, want terwijl grote concurrent Samsung al op het punt staat te lanceren en outsider Microsoft ook al aan het testen is, zou dit er op kunnen duiden dat Apple pas aan het begin staat van zijn ontwikkeltraject.
Maar wie het CV van Blahnik goed bekijkt en nog een bekijkt bij welke onderneming hij ook alweer aan de slag gaat, zou zomaar op een ander scenario kunnen uitkomen.
Hardware of software?
Blahnik’s eerste en nog steeds grootste succes is namelijk geenszins de hardware. Blahnik vergaarde roem door zijn werk aan de immens populaire Nike+ Running app en schudde later nog eens de Training Club app en de In-Gym Program’s uit zijn mouw.
Bij Apple staat er een behoorlijk begenadigd product designer aan het hoofd van een van nog meer creatieve product designers. Het is natuurlijk niet uitgesloten dat Apple wat advies zal inwinnen bij Blahnik over het ontwerp van een smartwatch, maar het ligt er dubbeldik bovenop dat de Amerikaan zich bij Apple zal gaan storten op het ontwikkelen van fitness/health apps voor de iWatch.
Volgens Ramchan Woon, hoofd design bij LG, ligt de grootste uitdaging van een smartwatch niet bij de hardware, maar bij het design. Een goede tweede is het ecosysteem van apps voor de slimme horloges en de gebruikers ervaringen die zij beiden.
Als de geruchtenstroom de afgelopen dagen iets duidelijk maakt, is het dat beiden partijen grof inzetten op het tracken van beweging en monitoren van gezondheid om de early adopters aan zich te binden. Gezien de huidige populariteit van de “Quantified Self”-movement en de toenemende nadruk op je persoonlijke verantwoording in de gezondheidszorg een uiterst begrijpelijke aanvliegroute.
Samsung heeft intussen wat ervaring met hun S Health-initiatief, maar lijkt zich op basis van de huidige geruchten vooral bezig te houden met het creëren van een lock-in rond hard- en software, terwijl we over het design alleen maar kunnen gissen. Kijken we naar de laatste hardware designs moet het heel gek lopen wil het bedrijf met iets echt oerlelijks komen, kunnen we stellen.
Datzelfde geldt natuurlijk voor Apple, waar we alleen kunnen vertrouwen op het track record van Jony Ive en de zijnen. Het aantrekken van een uiterst creatieve en gelauwerde Blahnik kan zomaar het verschil maken. Apple lijkt, meer dan Samsung, in te zien dat belangrijk is om vanaf de start
In tegenstelling tot de strijd voor de desktop zal de strijd voor de wearable niet gewonnen worden met hardware, die zal met de tijd verder in overvloed raken. Meer dan ooit zal deze strijd zich laten beslechten door de gebruikerservaring die de software en het bijbehorende ecosysteem van de wearables zal bieden.
Game on.