Japan wil in 2025 zelfvarende containerschepen de zee op sturen

Al over acht jaar moeten de eerste zelfvarende containerschepen het water trotseren. Zeevervoersbedrijven en scheepsbouwers in Japan gaan samenwerken om deze wens in 2025 werkelijkheid te laten zijn. Dat schrijft de Nikkei Asian Review. Door samen te werken willen zij de kosten voor de ontwikkeling van slimme schepen verdelen. Die kunnen namelijk oplopen tot omgerekend honderden miljoenen euro’s.

Een kunstmatige intelligentie zou allerlei data kunnen verzamelen om de meest veilige, brandstof-efficiënte en kortste route te bepalen. Het gaat onder meer om weergegevens, informatie van schepen en andere obstakels op zee. Ook kan kunstmatige intelligentie problemen met machines voorspellen. Daardoor kan op het juiste moment onderhoud uitgevoerd worden op een machine. Ook kunnen andere problemen voorkomen worden.

Met slimme schepen zou het aantal ongelukken op zee flink teruggebracht kunnen worden. Uiteindelijk moet het personeel zelfs helemaal van een schip verdwijnen. In dat geval kan een containerschip helemaal zelfstandig van haven naar haven varen.

Volgens de Nikkei wil scheepsbouwer Japan Marine United ongeveer 250 van dit soort zelfvarende schepen bouwen. De samenwerking moet ervoor zorgen dat het marktaandeel van Japanse scheepsbouwers opgekrikt wordt naar 30 procent.

Japan is niet het eerste land dat aan zelfvarende containerschepen werkt. In onder meer in Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk willen bedrijven meeconcurreren op deze markt.