De Chinese online retailer JD.com, na Alibaba de grootste van het land, heeft plannen om supermarkten zonder personeel te openen, meldt Quartz. Het bedrijf streeft hiermee Amazon voorbij, dat eerder met Amazon Go hetzelfde probeerde. Begin 2017 opende de eerste Amazon Go-winkel in Seattle, die al snel te maken kreeg met technische problemen.
In de onbemande supermarkt van JD hoef je als klant niet langs de kassa, zelfs niet om je producten af te rekenen. Door middel van RFID-tags, gezichts- en beeldherkenning, weet de slimme winkel welke producten je in je mandje hebt liggen (en dus ook wie jij bent). In de Chinese KFC in Hangzhou kon je al eerder afhalen zonder geld op zak.
Klantgedrag monitoren met AI
Het systeem volgt bovendien de bewegingen van de klant door de winkel heen en houdt zijn of haar voorkeuren bij. Achter het systeem zit een kunstmatige intelligentie die iedere klant leert kennen door zijn of haar winkelgedrag. Zo kan JD.com iedere klant op den duur gepersonaliseerde advertenties gaan tonen. Ook stelt het monitoren van klantgedrag het bedrijf in staat om de bevoorrading beter af te stemmen op iedere winkel.
Naast het volledig geïntegreerde model van de onbemande supermarkt, presenteert JD de ‘D-Mart Smart Store Solution‘. Ook hier worden klanten en producten in de gaten gehouden met camera’s en gemonitord door ‘smart shelving tools’. JD wil dit model implementeren in bestaande winkels. Supermarktmanagers zijn zo beter in staat om hun voorraden bij te houden.