Je robotstofzuiger van iRobot gaat mogelijk je data verkopen aan Facebook en Amazon

De Roomba is een prachtige uitvinding: een stofzuiger die al het werk zelf doet. Het apparaat gaat zich binnenkort echter mogelijk niet meer alleen bezig houden met je vieze vloeren, maar met jou als persoon. iRobot, het moederbedrijf van Roomba, wil namelijk je data gaan verzamelen en deze verkopen aan bedrijven als Amazon, Apple, Facebook en Google. Dat meldt Reuters.

De robotstofzuiger moet vooral de plattegrond van je huis gaan opslaan. Hierbij wordt er gekeken naar de afstand tussen je meubels in en de totale oppervlakte van je vloeren. Ook houdt de stofzuiger in de toekomst mogelijk ook bij hoe vaak je hem leegt. Op basis van hoe groot je vloeren zijn en hoe vaak je de robot leegt, kan iRobot ontdekken of je viezer of schoner bent dan andere huishoudens van die grootte.

Advertenties

Als die data inderdaad verkocht wordt, zul je de gevolgen er van snel zien. Zo zou Amazon de data kunnen gebruiken om je betere zoekresultaten te geven in zijn webshop. Ben je schoner dan gemiddeld, dan krijg je misschien wel meer aanbevelingen voor schoonmaakproducten. Een viezer huishouden zou daar logischerwijs minder interesse in tonen.

Zou Facebook die data kopen, dan is het een nieuwe toevoeging voor adverteerders. Zij zouden jou nog beter kunnen targeten, bijvoorbeeld op basis van je vermoedelijke inkomen. Wat je in je huis hebt staan kan immers een indicator zijn voor de hoogte van je salaris.

Tot nu toe is het echter nog de vraag of die partijen ook interesse hebben in dit soort data. Geen van hen heeft namelijk gereageerd op de berichtgeving. Maar een ding is duidelijk: zelfs je stofzuiger wil straks alles over je weten.