“Jongeren kijken naar data in plaats van religie voor antwoord op de Grote Vragen”

De Quantified Self is een van de grootste trends van het afgelopen jaar. Data heeft dan ook een steeds grotere invloed op het dagelijks leven. De relatie tussen gebruikers en data wordt dan ook steeds intensiever en belangrijker. Maar hoe ver gaat dit eigenlijk? Sommige experts noemen data zelfs een vervanger van religie!

Deze conclusie staat te lezen in het Curve Report van NBC Universal en PSFK. Zij hebben onderzoek gedaan naar hoe data is gegroeid tot een alom vertegenwoordigd gegeven en naar hoe gebruikers omgaan met deze data in een cultuur gedomineerd door informatie.

In het Curve Report staat te lezen dat 88 procent van de leden van Generatie X en de Generatie Y denkt dat het bijhouden van persoonlijke data meehelpt aan een grotere bewustwording. Meer dan de helft van de ondervraagden, 64 procent, denkt zelfs dat dit hen een beter mens kan maken. Vier op de vijf ondervraagden geven aan dat technologie hen helpt de wereld beter te begrijpen.

In het rapport wordt vervolgens de conclusie getrokken dat het lijkt alsof de Generaties X en Y op zoek zijn naar betekenis in hun leven en dat data en technologie hier voor kunnen zorgen. Data en technologie vervangen religie in de zoektocht naar betekenis in het leven.

Verschillende bedrijven maken hier slim gebruik van. Zo is ‘The Society of Good Taste’ opgericht waar alleen lid van mag worden als je data hebt om te bewijzen dat je een goede smaak hebt. Fora als Quantify.io bieden een platform waar alle data van alle verschillende wearables verzameld kan worden om zo betere conclusies te kunnen trekken.

Hoewel het nog onduidelijk is hoe deze trend van de Quantified Self zich verder gaat ontwikkelen, heeft het overduidelijk een sterke aantrekkingskracht voor jonge mensen. Het rapport concludeert dan ook dat data verzamelen een manier is om grip te krijgen op de Grote Vragen Van Het Leven met een kwantificeerbaar antwoord.