Kombochten en een deepdive naar de finish: Zo maakt Circuit Zandvoort de Formule 1 weer spannend

Nog iets meer dan 100 nachtjes slapen en dan is de Formule 1 weer terug op Nederlandse bodem. Tijdens een persevent op Zandvoort mocht de aanwezige (auto)sportpers vandaag opnieuw een rondje over het nieuwe circuit in aanbouw maken. Het hoogtepunt van de busrit? Hellend door de nieuwe nieuwe Hugenholzbocht.

Twee kombochten gaan viral

In dronebeelden was al te zien dat de werkzaamheden aan het circuit flink opschieten. Volgens sportief directeur Jan Lammers en algemeen directeur Robert van Overdijk is circuit Zandvoort ‘eind februari 2020 sowieso klaar‘. De twee belangrijkste nieuwe aanwinsten liggen er in elk geval al: zowel de Hugenholzbocht als de lange doordraaier vlak voor het lange rechte stuk, beter bekend als de Arie Luyendykbocht krijgen namelijk een banking van om en na bij de 18%.

Kombochten zijn bekend uit de Indy Car races, maar op Formule 1 circuits zijn ze niet eerder vertoond. Zandvoort is het eerste circuit op de kalender met niet één maar twee kombochten. Daniel Ricciardo liet via Instagram zien dat hij inmiddels al druk aan het oefenen is:

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Preparing for the banking at Zandvoort 👀 @gopro

Een bericht gedeeld door Daniel Ricciardo (@danielricciardo) op

Zandvoort is een zandbak, dus is er veel mogelijk

Het idee voor de kombochten komt van F1 architect Jarno Zaffelli, die ook verantwoordelijk was voor de verbouwing van circuit Silverstone. “Zandvoort is letterlijk een enorme zandbak” verklaarde hij onlangs tegenover de NOS. “dat de ondergrond zo zacht is maakt ook dat we meer mogelijkheden hebben met de vorm van de baan. Daarnaast is er minder tijdsdruk dan bij Silverstone, dus er kan ook iets meer”.

De twee kombochten zijn inmiddels verrezen in het enorme zandsculptuur dat Zafelli op Zandvoort voor ogen had. Alhoewel de bochten nog niet geasfalteerd zijn, rijden we er met een bus vol journalisten vandaag wel overheen. We ervaren direct hoe verschrikkelijk schuin de bocht straks zal lopen: een helling van 18% maakt dat iedereen zich moet vastgrijpen om niet direct om te vallen. Dankzij de downforce van een gemiddelde F1 auto zal dat voor de coureurs geen probleem zijn: de auto’s plakken hier straks letterlijk aan de baan.

Deepdive naar de finishvlag

De curve in de Hugenholzbocht is wellicht nog het meest merkbaar omdat de bocht relatief overzichtelijk is. Maar de Arie Luyendykbocht belooft tijdens het raceweekend voor de mooiste beelden te gaan zorgen. Volgens de berekeningen kunnen hier straks twee Formule 1 auto’s op gelijke snelheid naast elkaar rijden. Lammers: “De vraag is straks welke man, jongen of meisje straks ‘de grootste ballen’ heeft op dit nieuwe circuit. Wie durft hem in deze bochten te laten staan?”.

De Arie Luyendyk-bocht is nog eens extra spectaculair omdat deze door alle aanpassingen twee meter hoger is komen te liggen dan het lange rechte stuk. Coureurs komen dus vol gas en met maximale downforce uit de kombocht om daarna ook nog eens omlaag te duiken richting de finishlijn. Een vergelijking met Eau Rouge op Spa dient zich aan: net als deze beroemde ‘muur omhoog’ heeft circuit Zandvoort straks zijn compleet eigen signatuur.

F1 Teams weten ook niet wat ze straks te wachten staat

Als je het mij vraagt komen sommige F1 coureurs echt wel even kijken voor de race in mei - Jan LammersNiet gek dat de Formule 1 teams inmiddels aan alle kanten proberen om data te vergaren over dat gekke, tot voor kort antieke racecircuitje in de Hollandse duinen. Architect Zafelli heeft al van diverse kanten verzoekjes ontvangen om specs door te sturen zodat teams daarmee kunnen testen in de sim. Maar hij houdt zijn mond stijf dicht. Lammers: “Het lijkt ons heel tof als geen van de coureurs of teams van tevoren weten wat ze hier kunnen verwachten. Dat ze op vrijdag allemaal voor het eerst die baan op gaan en denken: wow.”

Overigens verwacht Lammers niet dat alle coureurs zo geduldig zullen zijn. “Als je het mij vraagt denk ik dat een paar voor die tijd echt wel even een kijkje komen nemen in hun hoodie met een petje op. Mooi toch?”

Twee soorten asfalt

Behalve de kombochten bevat het nieuwe circuit straks nog diverse andere easter eggs die voor extra spanning op de baan moeten zorgen. Zo wordt bijvoorbeeld op nadrukkelijk verzoek van de FOM niet het gehele asfalt vervangen. Op de stukken baan die hetzelfde blijven ligt straks gewoon nog het oude asfalt. Dat zorgt er voor dat de auto’s straks op twee verschillende soorten ondergrond rijden. Nóg een extra moeilijkheidsfactor omdat het de afstelling van de auto lastiger maakt.

En dan is er nog het zand. Al in de jaren 70 klaagden de Formule 1 teams over het opstuivende duinzand in Zandvoort en het feit dat het overal, maar dan ook overal in gaat zitten. Combineer dit met een fris lentebriesje landinwaarts en het belooft niet alleen een hele sfeervolle, maar ook spannende race te worden.