LEGO neemt drastisch besluit na enquête onder kinderen

LEGO

LEGO: wie is niet met het speelgoed opgegroeid? De blokken én poppetjes zijn geweldig om mee te spelen voor kinderen. Maar belangrijker: het is voor LEGO belangrijk dat de kinderen zich in álle poppen kunnen identificeren. En dat blijkt nog steeds niet het geval te zijn, blijkt uit de antwoorden uit een enquête die het merk hield onder kinderen en ouders wereldwijd.

LEGO verwijdert daarom alle gender-stereotypen en vooroordelen.

Enquête door LEGO

Uit het onderzoek blijkt dat de houding van de toekomstige carrières nog steeds beperkt. Meisjes worden zelfverzekerder en enthousiaster door activiteiten te ondernemen die buiten de standaard hokjes vallen. Terwijl dit bij jongens juist niet het geval is.

Maar liefst 71 procent van de ondervraagden jongens is bang om belachelijk gemaakt te worden als ze met ‘meisjesspeelgoed’ spelen. Die angst geldt niet alleen onder de kinderen zelf, ook onder de ouders speelt dit een grote rol. “Ouders maken zich meer zorgen om hun zonen die eventueel gepest worden, dan hun dochters, als die met ‘speelgoed van het andere geslacht’ spelen”, legt Madeline Di Nonno uit, chief executive van het Geena Davis Institute on Gender in Media.

Dat is niet de enige interessante uitkomst uit de enquête. Het gedrag met mannen wordt nu eenmaal sneller geïnterpreteerd als hoger gewaardeerd in de samenleving door de maatschappij, legt Di Nonno uit. “Totdat samenlevingen erkennen dat gedragingen en activiteiten die typisch met vrouwen worden geassocieerd even waardevol of belangrijk zijn, zullen ouders en kinderen voorzichtig blijven met het omarmen hiervan.” Uit de studie komt overigens ook naar voren dat dit voor ouders ook een lastig onderwerp is. Veel ouders laten hun zonen nog altijd met jongensachtige activiteiten doen. En hun dochters laten ze juist meisjesactiviteiten doen. Dat blokkeert de maatschappelijke ontwikkelingen en de visie van kinderen.

Drastische koerswijziging

Aan het onderzoek deden 7.000 ouders en kinderen van 6 tot 14 jaar mee. Zij kwamen uit China, Tsjechië, Japan, Polen, Rusland, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. Op basis van deze resultaten neemt LEGO het besluit voor een drastische koerswijziging.

Julia Goldin, hoofd product en marketing bij LEGO Group vertelt: “We werken er hard aan om LEGO inclusiever te maken.” Dat is dan ook de reden dat het bedrijf Geena Davis Institute heeft geraadpleegd om gender-vooroordelen en schadelijke stereotypen onder handen te nemen. LEGO zal de vooroordelen daarom uit alle bouwsets verwijderen.

Een belangrijk en goed besluit, blijkt ook al uit een eerder rapport uit 2020 van de Fawcett Society. Die liet zien hoe ‘luie stereotypering’ en de onderscheiding van het speelgoed tussen jongens en meisjes een geestelijke gezondheidscrisis onder jongeren aanwakkerde. Dit zorgt ervoor dat de waargenomen loopbaankeuzes beperkt wordt onder jongeren.

Beeld: Ekaterina_Minaeva / Shutterstock.com