Duitse bedrijven moet eerst expliciet toestemming vragen aan gebruikers als ze een like-knop op hun site zetten. Dat heeft de rechter in Düsseldorf bepaald.
Facebook was in Duitsland aangeklaagd door Verbraucherzentrale Nordrhein-Westfalen, een soort van Duitse versie van de Consumentenbond. De bond maakte zich zorgen over de privacy van gebruikers op sites met like-knoppen. Deze knoppen zetten namelijk automatisch cookies op computers, waardoor het sociale netwerk zonder inspraak de gebruiker in de gaten kan houden. Dat mag volgens de rechter niet zomaar. Websites die een like-knop in Duitsland willen gebruiken, moeten daarom nu eerst toestemming aan de gebruiker vragen.
Daarmee stelt de rechter een soort van cookiewaarschuwing verplicht, zoals in Nederland ook al wordt gebruikt. Hier moeten websites al expliciet vragen of een cookie op een computer gezet kan worden. Privacy is voor Facebook een steeds moeilijker verhaal. Een rechter in België verbood het sociale netwerk onlangs nog om niet-gebruikers te volgen met behulp van cookies. En in Frankrijk gebeurde hetzelfde.
De uitspraak in Duitsland is hoe dan ook nog niet definitief. Het sociale netwerk kan er nog voor kiezen om bijvoorbeeld in beroep te gaan, waardoor de zaak bij een hogere rechter komt te leggen. Of Facebook dat ook gaat doen is nog onbekend.