LinkedIn zou plannen hebben om een eigen variant te maken op Instant Articles van Facebook. Het bedrijf zou het idee de afgelopen tijd hebben voorgelegd aan een aantal uitgevers, schrijft Buzfeed News.
Met een dergelijk systeem kan LinkedIn nieuwsartikelen onderdeel maken van de app zonder dat wegpagina’s hoeven te worden geladen. Als mensen binnen LinkedIn op een link klikken opent het artikel direct en is de layout aangepast aan het lezen binnen de app. Dit zorgt voor een betere ervaring voor de gebruiker.
Het is een logische stap voor LinkedIn, waar mediacontent -net als bij andere social media- steeds belangrijker wordt. Aan de andere kant zou het uitvoeren van dit idee zorgen voor een verdere versplintering van standaarden. Websites zouden namelijk aan de slag moeten om artikelen aan LinkedIn aan te leveren in een formaat dat voldoet aan hun standaard.
Google AMP
Dit moeten ze ook al voor Facebook Instant Articles, Google AMP en Apple News. Google heeft AMP bewust opengesteld voor andere partijen, maar je ziet dus in de praktijk dat bijvoorbeeld LinkedIn liever een eigen standaard ontwikkelt.
Zeker voor kleinere kan het voldoen aan die verschillende standaarden flink in de kosten lopen. Ondertussen zie je dat grotere uitgeverijen mensen in dienst nemen die de relatie onderhouden met al deze verschillende partijen en hun eigen standaarden, omdat deze vorm van contentdistributie steeds belangrijker wordt.