De London Underground wordt groener en efficiënter, zo heeft Transport for London vandaag bekend gemaakt. De Londense metro’s gaan namelijk gebruik maken van regeneratief remmen.
Als je weleens in een hybride hebt gereden, dan komt die term je wellicht bekend voor. Regeneratief remmen betekent namelijk dat de restenergie die vrijkomt tijdens het remmen weer wordt opgevangen. Het gaat hierbij voornamelijk om warmte die ontstaat door wrijving. In het geval van een hybride wordt die energie opgeslagen in de accu van je auto, terwijl de herwonnen energie van de metro wordt gebruikt om het station van stroom te voorzien.
TfL herwon tijdens de eerste tests zo’n 1 MWh per dag, genoeg om de energierekening met vijf procent te verlagen. De gebruikte techniek is een primeur in de transportsector, zo meldt de Londense organisatie voor openbaar vervoer. Het is uiteindelijk de bedoeling dat de kostenbesparingen leiden tot goedkopere metrokaartjes, dus dat zal ongetwijfeld positief ontvangen worden door de reizigers.
Er zijn in Nederland nog geen concrete plannen om een soortgelijk systeem in te zetten, maar uit onderzoek van studenten van de Hogeschool van Amsterdam blijkt dat ook in onze hoofdstad veel te winnen valt. Zij becijferden eerder dit jaar dat er met regeneratief remmen en andere energieherwinningstechnieken stroom voor zo’n 6.000 huishoudens kan worden opgewekt.