Lyft neemt voorgoed afscheid van de bekende roze snor. Dat meldt Wired. De Uber-concurrent liet zijn rijders hun auto vooral in het begin voorzien van de opplaksnor om in het straatbeeld herkenbaar te zijn. Niet alleen was het een opvallende verschijning, ook chauffeurs en klanten zouden elkaar hierdoor makkelijker moeten kunnen vinden.
Voor passagiers zou het een simpel herkenningspunt moeten zijn. Maar een chauffeur kan de ene passagier moeilijk onderscheiden van de ander. Bovendien kwam Lyft erachter dat met de roze snor nog een probleem komt kijken: de ene auto met een snor is niet te onderscheiden van de andere auto met snor. Daardoor kunnen passagiers in een situatie terechtkomen waarbij ze alsnog niet weten welke auto voor hen bestemd is.
Later kwam Lyft met de Glowstache, een dashboardlampje in de vorm van een roze snor waardoor de auto ook makkelijker in het donker te herkennen moest zijn. Het bedrijf ruilt de roze snor nu in voor een systeem met gekleurde lampjes, vergelijkbaar met de Glowstache. Om meerdere auto’s van elkaar te onderscheiden, kunnen de lampjes verschillende kleuren licht geven.
Chauffeurs plaatsen een lampje op hun dashboard. Nadat een passagier is gekoppeld aan een chauffeur, geeft het lampje een bepaalde kleur licht. De passagier krijgt via de app te weten welke kleur dat is, maar krijgt ook de optie om het scherm van zijn telefoon dezelfde kleur te laten weergeven. Met name in het donker moeten chauffeurs en passagiers elkaar hierdoor makkelijker kunnen vinden.
Concurrent Uber begon overigens ongeveer een jaar geleden al met een vergelijkbaar systeem: Uber SPOT.