Formule 1-teams zijn altijd op zoek naar verbeteringen, zodat ze de concurrentie te snel af kunnen zijn. Daarom wordt alles wat de F1-wagens doen vastgelegd en verwerkt door computers. Die kennis wil het Britse McLaren gaan gebruiken om chirurgen te helpen tijdens operaties.
Dr. Caroline Hargrove is al achttien jaar werkzaam bij McLaren. Inmiddels is ze technisch directeur bij McLaren Applied Technologies. In die rol is ze verantwoordelijk voor de samenwerking met de University of Oxford, waar nieuwe tools worden ontwikkeld om patiënten tijdens operaties te kunnen analyseren. Zo moet het voor chirurgen eenvoudiger worden om de juiste beslissingen te nemen. Op dit moment werken vooral chirurgen in opleiding mee aan het project, omdat de nieuwe technieken het mogelijk maken om te zien of zij daadwerkelijk vorderingen maken.
Hoe de tools werken? De chirurg krijgt een sensor op zijn elleboog. De verzamelde gegevens worden via doorgestuurd naar computers, zodat de chirurg meteen feedback krijgt. Werkt hij bijvoorbeeld snel genoeg? En zijn de bewegingen die hij maakt wel soepel genoeg? “We weten welke eigenschappen een goede chirurg nodig heeft”, legt Hargrove uit. “Tot nu toe konden we dat echter niet op een objectieve manier meten. We kunnen nu precies meten of de chirurg de operatie na twee of drie keer beter uitvoert of dat er toch meer training nodig is.”
McLaren en Oxford richten zich niet alleen op de chirurgen, maar verzamelen voor en na operaties ook gegevens over de patiënten. Zo kan voor de operatie bijvoorbeeld gecheckt worden of de patiënt fit genoeg is of dat de operatie beter uitgesteld kan worden. Hargrove: “We kiezen er bewust voor om geen sensoren te plaatsen tijdens de operatie zelf, omdat de techniek op dat gebied al ver genoeg ontwikkeld is. We hopen er met onze technieken vooral voor te zorgen dat we nog meer kennis verzamelen over het werk van chirurgen en de status van patiënten.”