‘Meer dan helft van internetters gebruikt sociale media als nieuwsbron’

Vroeger ruilden we onze krant in voor nieuwswebsites – en nu lijken we die websites in te wisselen voor sociale media. Uit onderzoek van de Reuters Institute for the Study of Journalism (RSIJ) blijkt dat meer dan de helft van de internetters sociale media zoals Facebook, Twitter en YouTube gebruikt om nieuws te consumeren.

Volgens het onderzoek gebruikt 44 procent van de mensen Facebook als nieuwsbron, terwijl 19 procent YouTube gebruikt. Bij 10 procent is Twitter de plek om nieuws te consumeren. In ontwikkelingslanden waar toegang tot onafhankelijke nieuwsbronnen beperkt is, zouden deze percentages nog hoger liggen.

Van de ondervraagden vindt 36 procent het fijn als algoritmes het beste nieuws voor ze selecteren, terwijl 30 procent liever vertrouwt op redacteuren of journalisten voor hun nieuwsselectie.

Televisie

Voor mensen tussen 18 en 24 jaar oud is sociale media voor het eerst de dominante nieuwsvoorziening, aldus het onderzoek. Volgens 28 procent is sociale media hun voornaamste nieuwsbron, terwijl 24 procent voor televisie kiest. Daarmee is televisie voor het eerst ingehaald door een ander nieuwsmedium.

Het lijkt er dus op dat Facebook, Twitter, YouTube en andere sociale media steeds meer een rol in onze dagelijkse nieuwsvoorziening gaan spelen. Dat zal voor sommigen reden tot zorg zijn. Facebook lag immers recent onder vuur over de manier waarop nieuws werd gefilterd.