Hier op de Numrush-redactie kijken we halsreikend uit naar de eerste premium VR-brillen. Oculus, HTC en Sony brengen dit jaar de eerste echte headsets voor virtual reality uit, waarmee de markt eindelijk van start gaat. Denk echter niet dat anderen daar ook zo enthousiast over zijn. Uit een recent onderzoek van Horizon Media blijkt dat slechts 33 procent van de Amerikanen zich bewust is van het bestaan van de verschillende VR-brillen.
De onderzoekers stelden vragen aan 3000 mensen in de Verenigde Staten. Hoewel slechts 33 procent zich bewust is van de grote virtual reality-partijen, zegt 36 procent wel interesse te hebben in zo’n nieuwe bril. Er is dus een aardige club mensen die wel een VR-bril willen kopen, hoewel ze geen idee hebben wie ze nou eigenlijk maken.
De onderzoekers vroegen deelnemers specifiek of ze tien virtual reality-brillen kennen, waaronder Oculus Rift, Samsung Gear VR en Google Cardboard. Hoewel slechts een minderheid één van deze brillen kent, weten Amerikanen maar al te goed van het bestaan van virtual reality. Uit een onderzoek van Touchstone Research en Greenlight VR bleek in 2015 dat 95 procent van de mensen weet wat virtual reality is en dat 55 procent een bril in 2016 wil kopen.
Dat de gemiddelde consument de bestaande brilmerken niet kent, is ergens ook logisch. De grote merken moeten nog in de gewone winkels verschijnen, wat betekent dat er amper door bijvoorbeeld Facebook voor de Rift wordt geadverteerd.
De onderzoeksdeelnemers van Horizon Media zijn hoe dan ook enthousiast. Zo denkt 81 procent dat over vijf jaar een kwart van de Amerikaanse bevolking een VR-bril heeft. Daarmee zou VR op weg zijn om een dominante vorm van entertainment te worden.