Microsoft en Sony zijn sinds de opkomst van de gameconsoles concurrenten van elkaar. Met hun Xbox en PlayStation vechten ze al jaren om prijzen, exclusieve spellen, franchises en meer. Maar nu hebben de twee bedrijven nieuws aangekondigd, waarmee dat in ieder geval tijdelijk aan de kant gezet. Ze gaan namelijk samenwerken, schrijft TechCrunch.
Ja, dat lees je goed. Microsoft en Sony hebben laten weten samen te gaan werken aan toekomstige cloud-oplossingen in Microsoft Azure om hun game- en content-streaming-diensten te ondersteunen. Ook kijken ze naar het gebruik van de huidige oplossingen voor datacentra via Azure voor Sony’s game- en content-streaming-dienst.
Veel andere details hebben de twee bedrijven niet vrijgegeven, maar duidelijk is dus wel dat het hier allemaal om de cloud gaat. De reden waarom is eenvoudig. De partijen zien namelijk dat er een verschuiving naar de cloud plaatsvindt, waardoor mensen in de toekomst ook willen gamen on demand, en niet eerst naar de winkel willen om een spel te moeten kopen.
En ja, daar had Sony een andere partner voor kunnen kiezen. Bovendien heeft Sony al een cloud-dienst voor zijn games: PlayStation Now. Om te voldoen aan de vraag van de toekomst zal het bedrijf echter moeten uitbreiden, wat duur en ingewikkeld kan zijn.
Nieuwe concurrent
Misschien nog wel belangrijker is dat Google in maart zijn eigen game-streaming-dienst aankondigde: Stadia. Google heeft daarbij een voordeel met zijn grote naam en wereldwijde aanwezigheid. Ook kan het slim gebruikmaken van zijn eigen producten, namelijk de zoekmachine en YouTube. Je zoekt op een spel, en vijf seconden later speel je het.
Daarmee is Google een geduchte nieuwe concurrent voor zowel Microsoft als Sony, die al genoeg dreigingen hebben. Nintendo is bijvoorbeeld weer helemaal terug met zijn Switch, die ontzettend populair blijkt. En ook de PC-gaming-markt blijft bloeien, evenals de markt voor mobiele spellen.
Het lijkt dus een beetje alsof Microsoft en Sony elkaar hebben aangekeken, hebben besloten een (tijdelijke) wapenstilstand in te zetten en samen ten strijde trekken tegen Google en hun andere concurrenten. “Ik denk dat onze gezamenlijke ontwikkeling van toekomstige cloud-oplossingen bijdraagt aan de voortgang van interactieve content”, zei Sony-CEO Kenichiro Yoshida zelfs.