Dat Millennials van games houden, is geen nieuws. Maar inmiddels is er een nieuwe, jongere groep mensen die ook van gamen houdt: Gen Z en tieners. Toch blijken Millennials meer tijd te besteden aan deze hobby dan jongere gamers, stelt Fandom op basis van eigen onderzoek, waar Variety en The Wrap over schrijven.
Fandom baseert zijn onderzoek op basis van gebruikersdata van 15.000 van de 350 miljoen bezoekers die de site maandelijks trekt. Volgens die gegevens noemt maar liefst 52% van de Millennials – die inmiddels ergens tussen de 27 en 42 jaar oud zijn – gamen als zijn favoriete hobby. 40% van deze groep besteedt wekelijks dan ook maar dan 22 uur aan gamen. Onder kinderen tussen de 8 en 12 jaar is dat veel minder: slechts 29% besteedt zoveel tijd aan gamen.
Een deel van de Millennials heeft inmiddels ook kinderen, en het valt op dat er best wat ouders en verzorgers zijn die voordelen zien in gamen met de kinderen. Zo is 83% van de ouders die met hun kinderen gamen het er waarschijnlijk mee eens dat gamen leiderschapsvaardigheden aanleert. Nog eens 77% is het er waarschijnlijk mee eens dat het belangrijke levensvaardigheden aanleert en 38% is het er waarschijnlijk mee eens dat het vaardigheden rondom samenwerken aanleert.
Dit alles betekent overigens niet dat tieners en kinderen helemaal niet gamen. 45% van alle gamers geeft aan nu meer tijd te besteden aan games dan een jaar terug. En de grootste groei in de tijd die aan gamen besteed wordt, zien we bij tieners en kinderen tussen de 8 en 12 jaar. Deze groepen besteden respectievelijk 48% en 63% meer tijd aan gamen dan een jaar eerder.
Wat voor soort games spelen we?
Het onderzoek gaat ook in op de soorten games die we graag spelen. Zo blijken jongere gamers vooral geïnteresseerd in competatieve spellen en het maken van sociale connecties. Zo spelen kinderen tussen de 8 en 12 jaar graag battle royal (49%), racespellen (46%) en survival games (39%).
Oudere gamers hebben juist meer interesse in spellen die intellectueel stimulerend kunnen zijn. De meeste Millennials spelen graag MMO-games (41%), al zijn strategie-spellen (27%) en RPG’s (26%) ook erg in trek. Populaire games onder deze groep zijn bijvoorbeeld Elden Ring en World of Warcraft.
Overigens hebben Gen Z en Millennials wel één ding gemeen: beide groepen vinden vooral games tof waarin goede karakters en verhaallijnen zitten, met complexe en diepgaande achtergronden. Voor de jongere groep gamers is dat weer minder belangrijk.