MIT-systeem helpt autonome auto’s bij omgang met egoïstische bestuurders

Autonome auto's

Hoewel er een hoop nette bestuurders op de weg zijn die rekening houden met andere weggebruikers, zijn er ook mensen die minder netjes rijden. Zulk onvoorspelbaar gedrag kan echter een probleem zijn voor autonome auto’s. Nieuw onderzoek van MIT’s Computer Science and Artificial Intelligence Laboratory (CSAIL) moet daarbij helpen, schrijft Engadget.

De ideale wereld voor de autonome auto bevat weggebruikers die zich allemaal hetzelfde gedragen en op voorspelbare manieren handelen. Maar helaas, zo ziet de wereld er niet uit. Dat betekent dat zelfrijdende auto’s met allerlei soorten gedragingen rekening moeten houden, wat een flinke uitdaging is. Zelfs een mens twijfelt wel eens of een automobilist nu afslaat of niet, of remt of niet. Dat een computer dat ook niet altijd zeker weet, is dus logisch.

Onderzoek van MIT moet dat probleem helpen oplossen. Het nieuwe systeem dat het onderzoeksteam ontwikkelde moet bestuurders namelijk iets voorspelbaarder maken, door ze in te delen in twee categorieën: egoïstisch en onbaatzuchtig. Daardoor krijgt het systeem meer inzicht in wat een weggebruiker mogelijk gaat doen.

Die informatie haalt het systeem door menselijk rijgedrag te observeren. Aan de hand van die observaties kan het systeem beter voorspellen wat andere auto’s gaan doen als je bijvoorbeeld wil invoegen of onverwacht links afslaat. De accuraatheid hiervan lag zelfs 25 procent hoger ten opzichte van eerdere systemen.

Veiliger op de weg

Het systeem kan een flinke bijdrage leveren bij de ontwikkeling van autonome auto’s. Dergelijke auto’s moeten immers ook veilig kunnen handelen als ze de weg delen met (onvoorspelbare) menselijke bestuurders. Door het gedrag van mensen beter te begrijpen, kan de auto beter bepalen wat een veilige handeling is en moeten er dus minder ongelukken ontstaan.

Vooralsnog kan het systeem niet op de weg gebruikt worden. Het onderzoek moet dan eerst verder uitgebreid worden. Het systeem werkt nu namelijk alleen met autobestuurders, maar moet ook uitgebreid worden naar bijvoorbeeld voetgangers, fietsers en andere robots op de weg.

Foto: Shutterstock.com