Na Facebook, Twitter en Google doet ook Microsoft onderzoek naar Russische reclames

Na Google, Facebook en Twitter onderzoekt nu ook Microsoft of de Russen in de aanloop naar de Amerikaanse presidentsverkiezingen gebruik hebben gemaakt van zijn diensten voor advertenties. Dat meldt NU.nl. Facebook en Google ontdekten eerder al dat dit inderdaad het geval was.

Microsoft bekijkt of zoekmachine Bing gebruikt is voor advertenties. Ook andere diensten van de softwaregigant worden onder de loep genomen.

Google en Facebook

Facebook ontdekte onlangs ongeveer 3.000 advertenties die in waren gekocht door een aan de Russische overheid gelieerd instituut. Dat instituut staat bekend om zijn pogingen om met ingehuurde trollen internetdiscussies te beïnvloeden. Op Twitter werden vervolgens accounts gevonden die overeenkwamen met degenen die advertenties inkochten bij Facebook. Vijf procent van de advertenties op Facebook waren verder te zien op Instagram.

Ook bij Google werden er advertenties gevonden van aan Rusland gelieerde organisaties. Die zouden in totaal minder dan 100.000 dollar hebben gekost, wat wijst op een relatief beperkte verspreiding. Er zijn echter nog geen exacte statistieken over het bereik van de advertenties bekend. De advertenties zouden echter door een andere groep geplaatst zijn dan door de degenen die reclame op Facebook lieten plaatsen.

Bestuurders van zowel Google als Facebook zijn gevraagd om op 1 november voor het Amerikaanse Congres te getuigen. Welke vertegenwoordigers er verschijnen, is nog niet bekend.