Nederlander kopen meer bij lokale ondernemers sinds de coronacrisis

lokale ondernemers

Door de coronacrisis zijn er een hoop dingen veranderd. Zo zijn we bijvoorbeeld meer gaan snoepen (en kopen we minder kauwgom). Waarschijnlijk hebben we het afgelopen jaar nog nooit zoveel dingen voor in huis gekocht. En wat dacht je van de sportaccessoires? Die waren op een gegeven moment niet aan te slepen. We bakten en kookten wat af en om dit lekkers te kunnen maken, bezochten we vaker de lokale winkels voor inkopen.

Maar liefst 44 procent van de Nederlanders zijn bereid om meer te besteden aan producten of diensten van lokale onderenemers, blijkt uit onderzoek van Trustoo.

Lokale ondernemers

Het onderzoek werd uitgevoerd onder 1.057 Nederlandse consumenten. Jongeren onder de dertig jaar zijn het meest bereid om meer te betalen voor lokale producten (50 procent). Dat is bijzonder, aangezien juist deze groep ook aangeeft dat ze lokale producten over het algemeen te duur vinden (52 procent). Het lijkt er dus op dat de jongeren met gemengde gevoelens zitten wat betreft het lokaal kopen.

Een hoop ondernemers hebben een flinke klap gekregen door de coronacrisis, en dat is dan ook precies de reden dat we meer lokaal willen kopen. Pieter Westerhuis, oprichter van Trustoo, vertelt: “We merken dat Nederlanders de lokale dienstverleners steeds beter weten te vinden. Zelf snap ik dat heel goed omdat lokale ondernemers vaak beter maatwerk en persoonlijkere service kunnen bieden.” Hij hoop dat deze trend zich dan ook voortzet, ook na de crisis. “Zo kunnen ook kleine gespecialiseerde ondernemingen hun hoofd boven water houden.”

Boycot

Een ander interessant feitje is dat ruim driekwart van de ondervraagden vaker diensten afnemen bij bedrijven in de regio. 45 procent geeft aan dat ze soms bewust (inter)nationale keten vermijden. Toch is dit wel een uitdaging, zegt Westerhuis. “Wij zien dat ruim 65 procent van de Nederlanders via internet specifiek zoekt naar lokale diensten, maar dan toch al snel op website van grote ketens belanden.” Volgens hem is het dan ook uitdagend voor de consumenten om lokaal iets te kopen.

Toch zijn er nog een hoop consumenten die wel gewoon nog boodschappen doen en online bestellen bij de grote ketens. De helft van de respondenten geeft aan dat ze dit doen vanwege het winkelgemak. Wat betreft het online bestellen bij grote ketens, ligt het vooral aan het vertrouwen. Eén vijfde denkt dat de kans om opgelicht te worden groter is als hij of zij bij een lokale ondernemer bestelt.

Service en expertise

Westerhuis heeft de gouden tip voor lokale ondernemers om zich te onderscheiden van de grote ketens. “Gemak is niet alles. De consument anno 2021 heeft behoefte aan persoonlijke aandacht, maatwerk en exclusiviteit. Daar onderscheidt de lokale ondernemers zich vooral in. Als je eenmaal de service en expertise van een enthousiaste ondernemers uit de omgeving hebt ervaren, kom je ongetwijfeld nog eens terug.”

Beeld: Unsplash