Uit onderzoek van het onderzoeksbureau GfK blijkt dat Nederlanders vinden dat zij te weinig terugkrijgen voor de data die zij delen met techbedrijven. Organisaties zouden volgens de onderzoekers beter kunnen laten zien hoe zij de dienstverlening verbeteren met behulp van persoonlijke data.
In het rapport – ‘Hoe Nederlanders denken over data en privacy‘ – staat dat 89 procent van de 1000 ondervraagden vindt dat het bedrijfsleven profiteert van data. 82 procent wil meer controle over de dataverzameling. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de Data Driven Marketing Association (DDMA), de branchevereniging voor data driven marketing.
Privacy paradox
7 op de 10 mensen zijn zich ervan bewust dat er meer data wordt verzameld dan voorheen. Ondanks dat Nederlanders vinden dat privacy belangrijk is en dat zij zich daar zorgen om maken, wordt daar volgens de onderzoekers niet altijd naar gehandeld.
64 procent van de ondervraagden kijkt nog steeds dagelijks op sociale media en 56 procent logt dagelijks in. Vandaar dat er van een ‘privacy paradox’ wordt gesproken. De mogelijkheid om te betalen zodat data niet voor commerciële doeleinden wordt gebruikt, is slechts voor 9 procent van de ondervraagden een optie.
Sociale media
Nederlanders tussen de 25 en 34 zijn het minst bezorgd over hun privacy en mensen in de leeftijdsgroep van 18 tot 34 jaar voelen zich het meest in controle van persoonlijke data. De laatste groep, de digital natives, is opgegroeid met digitale technologie en zijn zich dus meer bewust van de gevolgen.
Nederlanders wantrouwen sociale media bedrijven het meest. Op een schaal van 1 tot 10 met een 1 als minst betrouwbaar, krijgen zij gemiddeld een 4.