Man begint schietpartij in Washington vanwege nepnieuws

Sinds de presidentsverkiezingen is nepnieuws een belangrijk onderwerp geworden. Neppe nieuwsberichten op sociale media zouden namelijk de verkiezingen kunnen hebben beïnvloed. Maar nu zien we een nieuw gevolg van deze berichtgevingen: een 28-jarige man uit het Amerikaanse North Carolina is vanwege een nep-nieuwsbericht een schietpartij gestart in Washington. Dat schrijft de Washington Post.

De man had berichten gelezen dat Hillary Clinton een kinderseksnetwerk zou runnen vanuit de pizzaria Comet Ping Pong. Dit verhaal staat ook bekend als Pizzagate en volgens de politie is er geen enkel bewijs voor de claims. De eigenaar van de zaak ontving echter wel doodsbedreigingen en nu is er dus een schietpartij geweest.

De man reisde bijna 600 kilometer voor zijn daad en kwam het restaurant om drie uur ’s middags binnen, toen er veel gezinnen zaten te eten. Hij wilde zelf onderzoeken was er van de verhalen klopte, zo verklaarde hij later tegenover de politie. Hij richtte zijn geweer op een werknemer, die op tijd weg kon duiken. Vervolgens schoot hij op de vloer.

Agenten overmeesterden de man snel en troffen twee vuurwapens bij hem aan en een derde in zijn auto. Uiteindelijk raakte er niemand gewond.

Maatregelen

Zoals gezegd is nepnieuws sinds de Amerikaanse presidentsverkiezingen een belangrijk onderwerp van gesprek. Obama uitte zijn zorgen in november. Toen zei hij: “We leven in een tijd waarin er zoveel misinformatie wordt verspreid die goed wordt verpakt en het die er hetzelfde uitziet op een Facebook-pagina als wanneer je je tv aanzet. Als alles er hetzelfde uitziet en er wordt geen onderscheid gemaakt, dan weten we niet wat we moeten beschermen.”

Vooral Facebook krijgt veel kritiek over zich heen en het sociale medium heeft inmiddels maatregelen aangekondigd om nepnieuws tegen te gaan. Zo wil het nieuws laten verifiëren door derden, zijn er plannen voor waarschuwingslabels en worden gerelateerde artikelen verbeterd.

Ook Google wil nepnieuws tegengaan en lanceerde in oktober een ‘factcheck’-label. Het label komt bij berichten van nieuwsorganisaties te staan bij je zoekresultaten. De internetgigant beslist of iets een factcheck is door te kijken of de pagina van het artikel bepaalde tags bevat.