Netflix besteedt vijf procent budget aan originele content

Netflix besteedt vijf procent van zijn geldbudget aan originele content. De hoeveelheid daarvan kan nog groeien als de strategie succesvoller blijkt te zijn. Dat schrijft de streamingsdienst in een brief aan zijn aandeelhouders (pdf), waarin het de resultaten van het eerste kwartaal van 2016 toelicht.

Daaruit blijkt dat Netflix het afgelopen kwartaal 309 miljoen dollar winst heeft gemaakt. Het bedrijf schrijft dat vooral toe aan de lancering van verschillende van die originele series, waaronder de misdaaddocumentaireserie Making a Murderer, seizoen 4 van House of Cards en seizoen 2 van Daredevil.

Wereldwijd heeft de streamingsdienst nu meer dan 80 miljoen gebruikers, waarvan meer dan de helft uit de Verenigde Staten. Binnen de Verenigde Staten haalde het bedrijf zo’n 413 miljoen dollar aan winst binnen. Daarbuiten draaide het bedrijf het afgelopen kwartaal een verlies van 104 miljoen dollar.

Andere talen

Het investeren in eigen content is een logische strategie voor Netflix. Het bedrijf zegt originele content voor meer enthousiaste reacties zorgt dan films en series van derde partijen, waarvoor Netflix per land of gebied een tijdelijke licentie moet afsluiten. Daarnaast zijn deze films en series ook op andere platformen te zien.

Het bedrijf werkt daarvoor ook aan niet-Engelstalige series. Naast Narcos, waarin ook Spaans wordt gesproken, zet het bedrijf in op onder meer Duits- en Franstalige producties en werkt het aan een Japanse animeserie.