De nummer één streamingdienst ziet het aantal abonnees plotseling kelderen. Voor het eerst in tien jaar zijn het aantal abonnees van Netflix gedaald. In de eerste drie maanden van 2022 is de dienst 200.000 abonnees verloren. Volgens velen is dat slechts het topje van de ijsberg. Het streamingplatform verwacht in het tweede kwartaal van dit jaar maar liefst 2 miljoen gebruikers te zien vertrekken. Hoe kan het dat Netflix abonnees verliest?
Netflix verliest abonnees
In een brief legt Netflix uit hoe dit precies zit. Volgens het bedrijf zelf komt het onder andere door het grote aantal gedeelde accounts. In het eerste kwartaal van dit jaar heeft Netflix 222 miljoen abonnees, maar het bedrijf schat zelf in dat deze leden de accounts met nog eens 100 miljoen mensen delen.
Dat is volgens Netflix zelf niet de enige reden dat het aantal abonnees is gekelderd. Er is tegenwoordig een hoop concurrentie in het land van de streamingdiensten. Zo zijn er natuurlijk de populaire diensten als Videoland, Disney+ en Amazon Prime, tegenwoordig heeft bijna elke televisiezender ook zijn eigen streamingdienst.
Ook speelt de oorlog tussen Rusland en Oekraïne een rol, dit heeft namelijk een grote impact gehad. Netflix zette de service in Rusland stop en verloor daarmee alleen al 700.000 abonnees. Tot slot speelt de inflatie ook nog een rol. Alles in het leven is momenteel een stuk duurder, waardoor veel mensen sneller zullen besparen op abonnementen – en wellicht sneller een gedeeld abonnement afsluiten.
Aandeel van Netflix
Al met al is het geen goed nieuws voor Netflix, ook niet wat betreft het marktaandeel. Aandeelhouders van Netflix waren niet blij toen het bedrijf zelf de cijfers deelde. Zelf verwachtte de streamingdienst een stuk meer nieuwe abonnees te verwelkomen (2,5 miljoen om precies te zijn), in plaats van 200.000 abonnees te zien vertrekken. Dat zorgde ervoor dat het aandeel van Netflix 100 dollar minder waard is geworden.
Nieuw plan
Wat gaat Netflix doen om dit te redden? Allereerst zal het bedrijf de programmering en kwaliteit van de programma’s blijven verbeteren, maar ze zullen ook strenger worden op het letten van delen van accounts. Wellicht zal de streamingdienst hiervoor in de plaats een goedkopere variant aanbieden met reclames. Maar of het bedrijf dan genoeg inkomsten zal genereren uit advertenties, blijft natuurlijk nog de vraag.