Er is mogelijk nog een grote speler binnen de VR-markt op komst. Het Zwitserse MindMaze heeft een investering van maar liefst 100 miljoen dollar opgehaald, omgerekend 90 miljoen euro. Dat schrijft TechCrunch. Met dit geld wil gaat MindMaze een eigen software- en hardwareplatform voor virtual reality bouwen. Het bedrijf wil meerdere bestaande technologieën combineren, om een zo menselijk mogelijke VR-ervaring aan te kunnen bieden.
Daarvoor wil MindMaze eigen apparatuur maken, maar ook samenwerken met andere bedrijven. CEO Tej Tadi beschrijft hoe een VR-bril van bijvoorbeeld het opkomende Magic Leap prima kan draaien op de hardware en software die MindMaze maakt, waardoor het bedrjf ook een chipfabrikant voor andere VR-partijen kan worden. Hierdoor zou MindMaze de ‘Intel van de VR-bedrijven’ kunnen worden.
Op het moment is MindMaze nog een vrij onbekende partij, maar het forse investeringsbedrag kan daar zeer snel verandering in brengen. Het is een partij die zich buiten de gebruikelijke paden beweegt. Waar Facebook, HTC en Sony vrij bekend zijn in Silicon Valley, komt het geld van MindMaze van een heel ander bedrijf. De investeerder is het strategische Hinduja Group, dat samen geld inlegt met een paar kleinere familiebedrijven.
De insteek van het bedrijf kan hoe dan ook veel teweeg brengen: door VR menselijker te maken, kunnen meer mensen geïnteresseerd worden. En met adviseurs van Sanford, The Brown Institute en HBO zit er flink wat kennis achter het ineens gigantische initiatief.