Nieuw eye tracking onderzoek laat zien waar webshoppers écht op letten

Wat is het eerste wat je opvalt wanneer jij een site bezoekt? De grote stock foto vol modellen? Het logo van het bedrijf of misschien klik je wel direct door op de eerste de beste link die je tegenkomt? Nieuw eye tracking onderzoek uit Duitsland laat verrassende resultaten zien.

Het Duitse EyeQuant deed recent onderzoek naar de meest het waarheidsgehalte van sommige wijsheden die in onze webdesigns lijken verankerd. Wat blijkt er waar te zijn van regels als ‘mensen kijken direct naar gezichten’ of ‘ grote letters worden beter gelezen’?

Dat laatste kan direct tot het rijk der fabelen worden verwezen, als we het onderzoek mogen geloven. Deelnemers aan het onderzoek keken zelfs consequent om de grote koppen heen en weken uit naar de kleinere teksten in de zijkanten.

Ook het belang van gezichten op een landingspagina wordt schroomlijk overschat. Sterker nog, wanneer er teveel gezichten op een homepage stonden, verplaatste de focus van deelnemers direct naar een link in de buurt of de zoekbalk.

morefaceexampleset

Vaak genoemde ‘knallers’ als het veel noemen van het woord ‘gratis’ of het overdadig ‘branden’ van je landingspagina komen er ook niet gunstig vanaf: “Users ignore a lot of the branding on these landing pages. They really want to find the elements that get their job done”, aldus het onderzoek.

13etbonus

Met 46 deelnemers is het onderzoek van EyeQuant niet bepaald grootschalig te noemen, maar in het verleden heeft het tracken van oog activiteit op kleinere schaal ook al gezorgd voor grote inzichten!

Lees het hele onderzoek hier.