Foursquare verkeerde de afgelopen jaren in behoorlijk zwaar weer. Berichten dat het geld op zou zijn, CTO’s en andere senior managers die het bedrijf verlieten en een op handen zijnde overname door Microsoft deden de afgelopen tijd de ronde. Niemand had verbaasd opgekeken als de dienst langzaam maar zeker in de vergetelheid was beland.
Maar niet als het aan co-founder en CEO Dennis Crowley lag. Bij de start van 2014 besloot hij dat het bedrijf een radicale nieuwe koers zou gaan varen, waarbij op de eerste plaats een splitsing zou worden geïnitieerd in twee losse apps.
Aanvankelijk tot groot ongenoegen van de die-hard Foursquare gebruikers werd Swarm gelanceerd: Een app waarmee gebruikers kunnen inchecken op bepaalde locaties, zien waar hun vrienden zijn en plannen maken om af te spreken. Tegen alle verwachtingen in schoot de nieuwe app meteen door naar plaats 62 van meest gedownloade iOS apps in de Verenigde Staten. Vorige maand steeg de app zelfs door naar een 11e plaats in die hitlijst, volgens gegevens van App Annie.
Vorige week woensdag was het de beurt aan de nieuwe Foursquare app zelf, waarin het ontdekken van leuke locaties voor reizigers en locals centraal staat. Vorig jaar september zakte de Foursquare app steeds verder weg in de downloadlijsten, maar sinds vorige week is de app weer terug te vinden in de hoogste regionen als het gaat om aantal downloads. Stond Foursquare de dag voor lancering nog op plek 1221 in de VS, daags na de launch van de nieuwe app schoot Foursquare door naar plek 457. Inmiddels is de stijging doorgezet naar plek 394 overall.
Opvallend is ook de switch van de app categorie, sinds een week is Foursquare niet meer onder ‘Social’ te vinden maar onder ‘Travel’. In die categorie neemt de app in de VS inmiddels een 11e plek in. In Nederland scoort de app tot nu toe iets minder goed, maar neemt desondanks een verdienstelijke 17e plek in in de App Store onder de categorie ‘Reizen’.
In de Google Play store stagneerde vorige week de vrije val waarin de Foursquare app al maandenlang verkeerde. Ook daar lijkt het aantal gebruikers van de nieuwe app dus geleidelijk aan weer toe te gaan nemen.
Alhoewel op basis van het aantal app downloads nog niet heel veel te zeggen valt, liet Foursquare in een reactie naar VentureBeat weten dat op de eerste dag van de nieuwe app er ‘vijfmaal zoveel tips werden achter gelaten als tot dan toe op hun beste dag ooit het geval was’. Dat betekent in elk geval dat het doek voor Foursquare voorlopig nog niet gevallen lijkt. Toch heeft het nog een lange weg te gaan als het concurrent Yelp wil verslaan, in de VS zijn zij vooralsnog op plek nummer 35 (algemeen) en 2 (categorie Travel) te vinden.
Afbeeldingen AppAnnie via VentureBeat