De NOS is van plan bezoekers van hun website artikelen te gaan aanbevelen met behulp van deep learning-algoritmes. Hierdoor krijgen bezoekers artikelen aangeboden die ze waarschijnlijk interessant vinden, op basis van hun leesgedrag en dat van anderen. De nieuwsorganisatie heeft een interne test gedaan die tot goede resultaten heeft geleid en wil het systeem volgend jaar testen bij het publiek.
De publieke omroep heeft samen met de Amsterdamse startup Scyfer een algoritme ontwikkeld en dat begin dit jaar getraind op basis van echte data van NOS.nl. “De door het algoritme voorspelde aanbevelingen gaven in onze testen een beter resultaat dan willekeurige aanbevelingen of een lijstje meest gelezen artikelen. Dat wil zeggen dat mensen er meer op klikken”, aldus Lara Ankersmit, Hoofd Digitale Media van de NOS.
Naast redactionele keuze
De volgende stap die de NOS nu wil zetten is het aanbieden van aanbevelingen onder de artikelen op basis van dit algoritme. In eerste instantie ziet slechts 1 procent van de gebruikers dit en als het succesvol is, wordt het verder uitgerold. Een volgende stap is om een plek op de homepage in te richten voor het bieden van aanbevelingen op basis van het gedrag van bezoekers en de functionaliteit toe te voegen aan de NOS-apps.
Als het goed is gaat het algoritme met de tijd steeds betere aanbevelingen doen, omdat het zichzelf blijft trainen door middel van het gedrag van de bezoekers van NOS.nl.
Het is niet de bedoeling om redactionele keuzes te vervangen door aanbevelingen, vertelt Giselle van Cann, Plaatsvervangend Hoofdredacteur van NOS Nieuws. Daardoor zouden bezoekers een ander of beperkter nieuwsbeeld kunnen krijgen, dan de NOS zou willen. “Het is én én. Het moet echt een aanvulling worden op de redactionele keuze.”
Privacy
Bij dergelijke systemen is natuurlijk altijd de vraag hoe het zit met de privacy van gebruikers, want er word hiervoor gedragsdata verzameld. Zeker in het geval van de publieke omroep is bijvoorbeeld het College Bescherming Persoonsgegevens in het verleden extra kritisch geweest over het naleven van de cookiewet.
“We willen naar een vorm toe waarbij je kunt inzien wat we van je verzamelen en waarbij je die data ook altijd weer kunt verwijderen”, vertelt Ankersmit. De controle moet dus bij de gebruiker komen te liggen. En dat geldt niet alleen voor de NOS. “Ook de andere omroepen binnen de NPO verzamelen data, dus we kijken of we hierin samen kunnen optrekken.”