Kom maar door met je glitterplaatjes: Hyves is terug van weggeweest

Hyves

In 2013 zagen we helaas het einde van het sociale medium Hyves. Het bedrijf kon niet op tegen de Amerikaanse gigant, ook al had het op zijn hoogtijdagen bijna 10 miljoen gebruikers in Nederland. Maar nu Facebook verwikkeld is in een dataschandaal, verlangen veel mensen stiekem terug naar Hyves. En voor hen is er goed nieuws: het sociale medium is terug!

Het Enschedese internetbedrijf GoalGorilla besloot deze week als geintje het sociale medium terug te brengen. Maar nu stromen de aanmeldingen opeens binnen, meldt het AD. Op het moment van schrijven zijn er maar liefst 12.900 gebruikers, die 37 evenementen hebben aangemaakt.

“Als grapje bouwden we deze week Hyves na. Wij hadden alleen niet verwacht dat het zo storm zou lopen”, aldus oprichter Taco Potze van GoalGorilla tegenover het AD. Op het platform kun je groepen aanmaken en berichten delen. Anderen kunnen daar ‘respect’ op geven, net als vroeger.

Volgens Potze zijn er inmiddels ongeveer 50 groepen, “van glitterplaatjes tot kattenfoto’s”. En ook de dansende banaan lijkt terug te komen. Potze had namelijk beloofd om die na te bouwen bij de 1.000 aanmeldingen. En daar zijn ze inmiddels ruimschoots overheen.

Hyves-dansende-banaan

TMG

Vooralsnog gaat het alleen om een parodie op Hyves. Dat kan ook niet anders, want de Telegraaf Media Groep (TMG) heeft de echte rechten nog altijd in handen. Potze wil echter contact op gaan nemen met TMG om te zien of er een samenwerking mogelijk is.

Woordvoerder Dagna Hoogkamer zegt dat TMG zelf geen plannen heeft om Hyves nieuw leven in te blazen. Maar ze treden voorlopig ook niet op tegen de parodie. “De rechten liggen bij ons, dat klopt, maar ingrijpen vinden we voorlopig niet nodig. Nieuwe sites staat het ook vrij contact met ons te zoeken, maar wij zien het toch echt als nostalgische beweging.”

En in tegenstelling tot Facebook is de veiligheid bij Hyves goed gewaarborgd, zegt Potze. “Wij doen niet aan algoritmes, reclames of data-opslag. We hebben niet eens een businessmodel. Wat ik wel kan zeggen is dat onze site 100 procent veilig is.”