Numrush: Hoe big data de komende jaren ons leven gaat veranderen

Alhoewel we al een tijdje bezig zijn met deze site openen we vandaag pas officieel onze deuren voor het publiek: Vanaf vandaag is Numrush.nl live! Numrush is de eerste Nederlandse blog over de toekomst van big data. Wij schrijven hier over alle startups, tools en producten die gebruik maken van allerhande dataverzameling en analyse. Bijvoorbeeld Foursquare: Een dienst die begon als een locatiegame, maar nu een serieuze reisgids aan het worden is voor meer dan 25 miljoen gebruikers.

Uiteraard wordt er op deze site veel aandacht besteed aan de diverse andere (sociale) media die data verzamelen zoals Google, Facebook, Twitter en Pinterest. Al deze data zorgt ervoor dat deze bedrijven ons steeds betere en op maat gemaakte producten kunnen gaan aanbieden. Maar er zijn inmiddels al veel meer – minder bekende producten en diensten – op de markt die ons leven de komende jaren op basis van data zullen gaan veranderen. Denk bijvoorbeeld aan diensten als Runkeeper en Foodzy, of de Nest termostaat.

In de toekomst zullen er nog veel meer van dit soort producten bij komen. Er zijn al immers allerlei manieren waarop data – vaak automatisch – op dit moment al wordt verzameld. Denk bijvoorbeeld aan GPS data via je telefoon, je tweets op Twitter of je likes op Facebook. Maar er zijn ook al miljoenen mensen die hun energieverbruik, alcoholconsumptie, medicijngebruik, filmvoorkeuren of slaapritme bijhouden via diverse apps of gadgets. Daarnaast verzamelen overheden, bedrijven en zelfs apparaten allerlei data. De komende jaren zullen we zien dat deze gegevens steeds meer gevisualiseerd zullen worden zodat we ze beter kunnen interpreteren. Zo bestaat er bijvoorbeeld een dienst die op basis van je Foursquare check-ins op vliegvelden laat zien hoeveel CO2 uitstoot jij dit jaar veroorzaakt hebt. Data analyse zorgt dus niet alleen voor persoonlijkere producten voor consumenten, maar ook voor gedragssturing.

Uiteraard staan we op deze site ook stil bij de privacy issues die met al deze ontwikkelingen gepaard gaan. We zien dat mensen bereid zijn een groot gedeelte van hun privacy in te leveren als ze daar een op hun lijf geschreven product voor terug krijgen. Facebook en Google zijn daar de bekendste voorbeelden van. Groot vraagstuk is hoe we de balans tussen die handige gepersonaliseerde producten en onze privacy in stand gaan houden.

We zijn erg benieuwd wat je van onze site vindt en hopen dat je ons de komende tijd in de gaten gaat houden. Dat kan in elk geval door ons nu meteen te gaan volgen op Facebook en Twitter!