World of Warcraft loopt langzaam leeg

De eens zo dichtbevolkte virtuele planeet van Azeroth wordt steeds minder bezocht door haar makers en bewoners. World of Warcraft is uit, en dat maakt onderstaande grafiek pijnlijk duidelijk. In juni logden ‘slechts’ 9 miljoen gebruikers in op de eens zo populaire roleplaying game, een historisch dieptepunt sinds maart 2007. De afgelopen jaren kon WoW maandelijks over het algemeen op tussen de 11 en 12 miljoen gamers rekenen, maar sinds januari 2011 zit de klad er stevig in.

Volgens bronnen zijn het vooral de Aziatische gamers die afhaken op dit moment. Met name in China zijn er volop andere games op de markt en veel voormalige WoW strijders lijken de overstap naar een ander spel te hebben gemaakt. Onlangs berichtte de BBC dat het eveneens ooit zeer poplaire EA Star Wars The Old Replublic het afgelopen jaar 40% van zijn gamers zag afhaken. Vivendi, eigenaar van WoW, maakte vorige week een winstdaling van 31% bekend. In een effort om de schade te beperken lanceerde het bedrijf vorig jaar Call of Duty Elite maar vooralsnog heeft die strategie de enorme verliezen nog niet opgevuld.