Computers hebben zeven keer zoveel grafische rekenkracht nodig om een virtual reality game te draaien, dan voor een ‘normaal’ computerspel. Dat zegt chipfabrikant Nvidia tegen Venture Beat. Volgens het bedrijf zijn er, als de Oculus Rift op de markt komt, zo’n 13 miljoen pc’s geschikt om de bril aan te sturen voor het spelen van games.
Nvidia heeft daarom speciale software ontwikkeld waar gamemakers hun spellen op kunnen maken en die de beeldverwerking zo efficiënt mogelijk proberen te maken. Hierdoor zou het aantal geschikte pc’s bijna twee keer zo groot kunnen zijn.
Een interessante vergelijking: op dit moment zijn er wereldwijd 30 miljoen mensen met een PlayStation 4, die geschikt is voor PlayStation VR. De potentiële markt voor de VR-bril van Sony op het gebied van gaming is dus groter dan die van de Oculus Rift en de HTC Vive.
Voor het bekijken van video’s of simpele games is overigens veel minder grafische rekenkracht nodig. Daarvoor is bijvoorbeeld een Samsung Gear VR, die gebruik maakt van de rekenkracht van de smartphone die je in de bril stopt, geschikt. Maar voor echt vette games is dus zwaarder geschut nodig.