Onderzoek: Jongeren gek op Instagram maar nog lang niet klaar met Facebook

Volgens een onderzoek van GlobalWebIndex dat eerder deze week gepubliceerd werd valt het met de teloorgang van Facebook onder jongeren reuze mee. Met name mobiel gebruik van diverse sociale media stijgt volgens het rapport enorm, en de investeringen die zowel Facebook, Twitter en Instagram  het afgelopen jaar in hun mobiele strategie hebben gedaan lijken dus hun vruchten af te werpen.

In 2013 werd er voor het eerst meer gebruik gemaakt van mobieltjes dan van PC’s om sociale netwerksites te bezoeken, in het vierde kwartaal was dat maar liefst 66% van de jongeren. 64% Van diezelfde jongeren gaf echter aan diezelfde sites ook wel eens op een PC of tablet te bezoeken.

w640 (2)

Ongeacht het apparaat is Facebook onder jongeren nog steeds de onbetwiste marktleider, zowel op gebied van unieke bezoeken als daadwerkelijk gebruik en bezoekfrequentie. Instagram loopt dit jaar wel enorm hard in: Het gebruik van de dienst steeg tussen het tweede en derde kwartaal van 2013 met maar liefst 25%. Maar liefst 39% van alle Instagram gebruikers zijn jongeren tussen de 16 en 34.  Ook YouTube (32%) en Tumblr (45%) waren het afgelopen jaar dominant in deze jonge doelgroep.

w640 (3)

De grote netwerken leverden het afgelopen jaar licht in op de gebruikers, omdat steeds meer jongeren naast deze diensten gebruik maken van special interest sites zoals Instagram, Quora en Pinterest. Diversiteit van social media lijkt dus het toverwoord voor 2014: De jongeren lopen dan wel niet zo snel weg van Facebook, maar zoeken wel degelijk ook andere hangouts op.