Terwijl het aantal uren dat kinderen voor schermen doorbrengen steeds verder toeneemt, blijkt het aantal educatieve interacties dat zij hebben met dat scherm steeds verder af te nemen. Het merendeel van de tijd wordt doorgebracht met het kijken van TV of het spelen van ‘simpele’ spelletjes, zo blijkt uit een onderzoek dat vanochtend is verschenen.
Met een beetje creativiteit zou je nog kunnen zeggen dat een potje ‘Angry Birds’ je kinderen van alles leert over natuurkunde, maar het feit is dat meer dan de helft van alle kinderen tussen 2 en 10 jaar zich bezig houden met niet-educatieve interactie wanneer zij achter de PC, laptop of tablet kruipen. Vooral de content op smartphones en tablets scoort erg laag.
Naarmate de kroost ouder wordt, neemt het aantal uren dat men met educatieve content doorbrengt nog verder af, zo blijkt uit het onderzoek van het Joan Ganz Cooney Center. Gemiddeld halveert die tijd tussen de leeftijdsgroepen 2-4 jaar en 8-1o jaar.
Waar de kinderen tussen 2 en 4 jaar oud gemiddeld 2 uur per dag voor een scherm doorbrengen, met een ‘educatieve tijd’ van 1 uur en 16 minuten, brengen de 8 tot 10-jarige twee en een half uur per dag door voor een scherm, waarvan slechts 40 minuten educatief. Het onderzoek werd afgelopen zomer gedaan onder iets minder dan 1600 ouders in de VS.
Tijdens het onderzoek mochten de ouders zelf ook beoordelen of de media waar het kind mee in aanraking kwam wel of niet van educatieve waarde zou zijn. Daaruit bleek dat uit de gezinnen met een laag inkomen zo’n 50% van de ouders vond dat de content het kind iets bijbracht, terwijl dat percentage bij de hoge inkomens op zo’n 38% lag.
Het Joan Ganz Cooney Center, verbonden aan de non-profit organisatie die verantwoordelijk is voor Sesamstraat, richt zich met name op de opvoeding en opleiding van kinderen in een snel veranderend – digitaal – medialandschap. Hun onderzoek is dan ook geheel gratis hier te lezen.