Online aankopen weer terugsturen: 23 miljoen bestellingen retour per jaar

online aankopen

De kans is groot dat ook jij dit jaar een online shopverslaving hebt ontwikkeld. Er was tenslotte weinig anders te doen het hele jaar. Daarnaast hebben we meer tijd dan ooit thuisbesteed, en daar horen ook de nodig thuiswerk-tools bij. Net zoals dat je je huis waarchijnlijk wilde opleuken, of comfy kleding wilde aanschaffen, omdat je toch niet meer naar kantoor hoeft. Al met al: we hebben flink ons best gedaan met het online shoppen.

Er zit alleen één groot nadeel aan: een hoop pakketten worden ook weer teruggestuurd.

Online aankopen retour

Uit onderzoek van E-commerce Aftersales, een grootschalig onderzoek van Multiscope, blijkt dat er in 2020 maar liefst 23 miljoen aankopen werden teruggestuurd. In de categorie kleding was dit zelfs één derde van alle bestellingen. De belangrijkste reden? Het voldeed niet aan de verwachtingen.

Het onderzoek werd gedaan onder ruim 3.100 Nederlanders. Bijna de helft (46 procent) gaf aan dit jaar één of meer bestellingen te hebben teruggestuurd. Gemiddeld ging dit om vier pakketjes per persoon.

Kleding

Maar wat stipt op nummer één staat qua retour, is kleding. Evenals schoenen en modeaccessoires werden het vaakst teruggestuurd. Eén derde (34 procent) van de bestellingen in deze categorie ging compleet of gedeeltelijk retour. In de categorie vervoermiddelen en accessoires ging 10 procent retour. Voor elektronica was dit 9 procent en voor huis- en tuinartikelen 7 procent.

Naast de reden dat het product niet aan de verwachtingen voldeed, gaf 21 procent toe dat zij meerdere versies bestelden om vervolgens thuis een keuze te maken. Denk hierbij aan verschillende maten of kleuren. Ook gaf 17 procent aan dat de maat niet goed was en dat de aankoop om die reden weer teruggestuurd werd.

Milieu

Het is natuurlijk een makkelijk gegeven om producten te retourneren, maar erg goed voor het milieu is het niet. Het pakketje legt tenslotte dubbel zoveel kilometers af en dat betekent ook dat er meer CO2-uitstoot wordt gemaakt door de pakketbezorger die jouw pakketje weer retourneert. Daarnaast is het voor grote keten goedkoper om retourpakketjes weg te gooien (of te verbranden) dan dat zij dit weer in een nieuwe verpakking stoppen. Het retourneren van – vooral – kleding, zorgt dus voor een hoop verspilling. Denk voordat je online aankopen doet dus eerst na of je dit wel écht wilt hebben.

Afbeelding: Shutterstock