Ontwikkelaars van bots voor Facebook Messenger krijgen vanaf nu meer gegevens over hun gebruikers en hun gedrag. Facebook stelt zijn analyseplatform, waarmee bedrijven inzicht kunnen krijgen over het gedrag van klanten, namelijk beschikbaar voor Messenger.
Bedrijven kunnen er daardoor nu achter komen wat de leeftijd, geslacht en opleiding van hun klanten is. Ook zien ze gelijk welke interesses klanten hebben, uit welke landen ze komen en welke taal ze spreken. De gegevens worden gebundeld en anoniem gemaakt, zodat klanten niet zomaar individueel getraceerd kunnen worden.
Bedrijven krijgen bovendien meer inzicht in hoe klanten zich tegenover bots gedragen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld zien hoe vaak er op een link geklikt wordt, hoe vaak een gesprek met een bot leidt tot een aankoop en hoeveel berichten er tussen gebruiker en bot zijn verstuurd.
Facebook gooide Messenger in april open voor ontwikkelaars, waardoor zij sindsdien bots voor het platform kunnen bouwen. In totaal zijn er volgens Facebook al meer dan 34 duizend bots gebouwd. Die kunnen bijvoorbeeld de weersverwachting doorgeven, het laatste nieuws bezorgen of een reservering bij bijvoorbeeld een hotel of restaurant verzorgen.