‘Ook Libra-partners hebben twijfels over cryptovaluta Facebook’

Facebook-Libra-Calibra

Facebook heeft besloten zich te mengen in de wereld van cryptovaluta. Vorige week kondigde het zijn eigen valuta Libra aan, maar het bedrijf kon ook direct rekenen op kritiek en zorgen van politiek leiders. Zij blijken nu niet de enige met zorgen over de plannen van het bedrijf. Ook de partners die bij het project helpen hebben twijfels.

Topmensen van zeven van de 27 bedrijven die bij het project helpen, zeggen tegenover The New York Times dat hun bedrijf niet-bindende overeenkomsten heeft getekend om onderdeel te worden van het project. Eén van de redenen daarvoor was dat ze wisten dat ze niet verplicht waren om de cryptovaluta te gebruiken of te promoten, en zich eenvoudig kunnen terugtrekken als ze het niet eens zijn met waar de valuta heen gaat.

Wie zich precies hebben uitgesproken tegenover de Amerikaanse krant, is niet bekend. De zeven topmensen uitten hun zorgen namelijk alleen op voorwaarde dat ze anoniem kunnen blijven, vanwege de gevoeligheid van de onderhandelingen. Wel weten we wie de 27 partners van Libra zijn. Het gaat onder meer om Visa, Mastercard en Uber.

Zorgen

Belangrijke redenen dat bedrijven zich niet zomaar nauw willen associëren met het Libra-project, zijn de vele problemen die Facebook heeft met regelgevers over de gehele wereld, de slechte geschiedenis met privacy van het bedrijf en hoe het omgaat met zakelijke partners. Ook zijn er nog zorgen over of cryptovaluta wel legaal blijven.

Facebook zelf zegt dat de 27 partners in ieder geval 10 miljoen dollar geven aan het project en deel worden van een organisatie die de Libra met overzien. De munt moet volgend jaar op de markt verschijnen.

Tot nu toe is er echter helemaal geen geld gegeven, aldus de topmensen. Een deel van de partners stelt zelfs dat ze pas beslissen of ze lid worden van de non-profit en betalen als er meer duidelijkheid is over hoe Libra precies werkt. Een woordvoerder van de Libra Association stelt echter wel dat er veel bedrijven zijn die geïnteresseerd zijn in het lid worden van de organisatie. Volgens hem krijgt de non-profit waarschijnlijk een wachtlijst voor de bedrijven die onder de eerste honderd leden willen zitten.

Weinig enthousiast

Diverse partijen zouden weinig enthousiast zijn over de munt. Twee grote creditcard-bedrijven doen mee aan het project: Visa en Mastercard. Mastercard was echter één van de laatste bedrijven die zich aanmeldde, blijkt uit documenten die gedeeld zijn met andere partners en beschreven werden aan The New York Times. Mastercard uitte wel steun voor het project bij de aankondiging, maar noemde Libra in zijn eigen persverklaring niet bij naam. Ook beschreef het het project als één van de vele samenwerkingen waar Mastercard lid van is.

Vier mensen die kennis hebben van de onderhandelingen stellen bovendien dat diverse andere partners weigerde om te voldoen aan Facebooks verzoeken om persberichten te versturen en met media te praten over hun steun voor Libra.

Joe Lallouz, CEO van Bison Trails – een cryptovaluta-bedrijf dat partner is van Libra – zegt ook dat hij sceptisch was toen Facebook hem benaderde. Hij had zorgen rondom privacy. Volgens Lallouz heeft Facebook echter aangetoond dat het serieus was over het beschermen van de privacy van gebruikers, deels door te zorgen dat het niet te veel controle heeft over het project.