Kort voordat de nieuwe website van de NOS het daglicht ziet, gaat vandaag het geheel vernieuwde OverdeNOS live. Het nieuws OVER de NOS dus. Het doel: de ontwikkelingen bij de NOS continu laten zien, in plaats van eens per jaar in een papieren publieksjaarverslag. Algemeen directeur Jan de Jong:
Het oude papieren publieksjaarverslag was een heleboel informatie in één keer. Met de nieuwe corporate site willen we ons voortdurend verantwoorden. Dat past bij de open en transparante organisatie die de NOS wil zijn. De mogelijkheid voor het publiek om te reageren heeft daarom een veel prominentere plek gekregen en ook de NOS Ombudsman is een stuk zichtbaarder geworden. Regelmatig zullen we via OverdeNOS reageren op inzendingen van het publiek; ook wat de NOS Ombudsman vindt en oordeelt krijgt ruim baan. Daarmee willen we beter laten zien waarom we doen wat we doen – in dialoog met ons publiek.
Wie de nieuwe corporate site opent, ziet meteen het belangrijkste en laatste nieuws over de NOS. Of het nou gaat over nieuwe presentatoren, over wat we uitzenden, onze reactie op bijvoorbeeld Haagse plannen of de lancering van nieuwe apps. Net als bij het nieuwe NOS.nl is het uitgangspunt: overzichtelijk en met veel ruimte voor beeld en video.
Omdat de nieuwsberichten op allerlei manieren zijn te filteren – op jaar, op onderwerp, op afdeling en op platform – kun je al filterend en grasduinend je ‘eigen’ jaarverslag samenstellen. Ook kun je rondkijken in de ‘geschiedenis van de NOS.
Alle medewerkers en programma’s zijn binnenkort meteen op de homepage te vinden. Deze categorie is nog niet af: deze week al worden de correspondenten getackled voor een foto en een biografie en ook de radionieuwslezers komen nog aan de beurt.
De nieuwe corporate site bevat verder onder meer specifieke informatie voor de pers, heeft een RSS-functie en geeft een uitgebreid overzicht van de organisatie. Verder is OverdeNOS ‘responsive’, dus ook goed te bekijken op alle mobiele apparaten.