De overheid begint een campagne om het bewustzijn over digitale veiligheid te vergroten. Mensen zouden hier namelijk niet alert genoeg op zijn. De campagne heet Alert Online. Onder meer KPN en Google hebben zich hierbij aangesloten.
Ruim de helft van de ondervraagden acht de kans klein dat het in een phishingmail trapt, blijkt uit een rapport van TSN. De praktijk is echter anders: 70 procent van de mensen is slachtoffer of kent iemand die slachtoffer is geworden van phishing. En hetzelfde geldt voor virussen. De helft maakt zich hier geen zorgen over, terwijl 40 procent slachtoffer werd of iemand kent die dat werd.
Bij ransomware is het bewustzijn wel iets vergroot. Vorig jaar wist 65 procent van de ondervraagden niet wat dit was, nu is dat 53 procent. Maar mensen nemen wel te weinig maatregelen om zich hiertegen te beschermen. Zo voert de helft van de ondervraagden geen automatische updates uit en maakt ze geen backups van bestanden. Dat terwijl dit de beste manier is om ransomware te voorkomen. Automatische updates dichten beveiligingsgaten in software en via backups heb je een veilige kopie van bestanden als ze gegijzeld worden.
Alert Online
De campagne Alert Online heeft een website, waar je onder meer tips vindt om je eigen online veiligheid te vergroten. Ook is er een test te vinden over je cyberskills. Daarnaast bevat de website informatie over persoonsgegevens, phishing en ransomware.
Alert Online is ook een onderdeel van de Oktober Cyber Security Month van de Europese Unie. De campagne wordt vanmiddag om 14:00 uur afgetrapt in Den Haag.