Overheid gaat online campagne tegen nepnieuws starten

De Nederlandse overheid gaat in februari beginnen met een online bewustwordingscampagne tegen nepnieuws en desinformatie. Dat heeft minister Kajsa Ollongren van Binnenlandse Zaken bekendgemaakt, meldt het AD.

Ollongren wil burgers op die manier bewuster maken van desinformatie. Ook moeten mensen gewezen worden op de “eigen verantwoordelijkheid in het herkennen daarvan”. De campagne loopt van februari tot de Europese Verkiezingen in mei volgend jaar.

Het is nog onbekend hoe de campagne er precies uit gaat zien.

Weinig last

Echt last heeft Nederland nog niet van desinformatie. Het heeft hier nog geen grote negatieve impact op de samenleving gehad, blijkt volgens Ollongren uit onderzoek van het Rathenau Instituut. Oorzaak is de sterke media, pluriforme nieuwsconsumptie en een hoog vertrouwen in de media.

Toch kondigde Ollongren vandaag ook een onderzoek aan naar de invloed van sociale media en zoekmachines op de verkiezingen. Dat onderzoek moet in 2019 beginnen.