Horlogemaker Fossil heeft wearable-fabrikant Misfit, vooral bekend van de Misfit Shine, overgenomen. Het bedrijf hoopt daarmee een serieus aandeel te bemachtigen in de markt van wearable-devices en hoopt uiteindelijk zelfs een leidende partij te worden op het gebied dat ze zelf “connected devices” noemen. Fossil betaalt 260 miljoen dollar voor Misfit en de verkoop moet nog dit jaar worden afgerond.
Fossil-baas Kosta Kartsotis zegt in een persverklaring:
We hebben een unieke kans om technologie en connectiviteit toe te voegen aan ons platform van horloges en accessoires. Met de overname van Misfit krijgt Fossil Group een unieke positie om de convergentie van stijl en technologie te leiden.
Sonny Vu, de oprichter van Misfit, wordt de baas van de connected devices-afdeling van het bedrijf. Hij hoopt dat Misfit dankzij de overname hun technologie en gebruikerservaring verder kan combineren met het design, de stijl en de merkwaarde van Fossil.
Misfit begon twee jaar geleden met een crowdfundingcampagne voor de Misfit Shine. Het was destijds één van de eerste wearables waarmee je ook kon zwemmen en daarnaast ging de batterij erg lang mee in vergelijking met de concurrentie. Inmiddels is de Shine 2 er en heeft het bedrijf ook enkele andere slimme devices ontwikkeld, waaronder een sleeptracker.
Door de overname krijgt Fossil de beschikking over bestaande technologieën op zowel hardware- als softwaregebied. Het bedrijf wil die gaan toepassen binnen de bestaande merken van Fossil, waaronder Fossil zelf en Skagen. De kans is dus groot dat heel veel Fossil-horloges straks standaard een fitnesstracker aan boord hebben. Het is onduidelijk of Misift als merk van de markt verdwijnt.
Eerder dit jaar zet Fossil al zijn eerste stappen op de markt van wearables. Samen met Intel, maakte het bedrijf dit najaar slimme horloges en armbanden onder de naam Fossil Q.