Drie winkels in het Verenigd Koninkrijk gaan de komende maanden proefdraaien met ‘slimme paspoppen’. De poppen delen via (i)Beacons welke kleding zij aangepast hebben gekregen naar de smartphone van shoppers, die voorzien zijn van een speciale app.
Wie, net als ik, altijd de neiging om direct van een paspop af te kopen moet onderdrukken, doet er goed aan om de komende maanden Londen en Aberdeen te vermijden. In die steden zullen winkels gaan experimenteren met de nieuwe technologie.
In de winkels van House of Fraser, Hawes & Curtis en Bentalls zullen poppen worden uitgerust met een Beacon, een piepkleine Bluetooth-zender/ontvanger die via een open protocol kan communiceren met je smartphone. Wanneer shoppers in een straal van 50 meter van de pop komen, verzend deze automatisch een berichtje naar de smartphone van deze persoon. De inhoud van dit bericht is bepaald door de retailer en bevat informatie over de kleding op de pop, aanbiedingen en andere relevante informatie.
Om de berichten te ontvangen zul je de (aangepaste) app van de betreffende winkel op je smartphone moeten hebben geïnstalleerd. Hoewel dat dus betekent dat je niet bang hoeft te zijn om plat gespamd te worden, zet ik mijn vraag bij het bereik van 50 meter. Dat betekent namelijk een behoorlijk omtrek, zowel binnen als buiten de winkel.
De proef is een initiatief van Iconeme, dat de techniek commercieel wil gaan inzetten op grote schaal. Mocht het experiment dus een positief resultaat hebben, zie je hem wellicht binnenkort in een winkelstraat bij jou in de buurt.