Facebook heeft de laatste tijd hard zijn best gedaan om te kunnen concurreren met YouTube op het gebied van video. Toch vinden voornamelijk vloggers hun succes nog steeds via YouTube. Maar we moeten Facebook zeker niet uitvlakken, want in de afgelopen maanden haalde het sociale netwerk gemiddeld 4 miljoen video views per dag.
De sterke cijfers van Facebook hebben ervoor gezorgd dat veel professionele videomakers hun content op het sociale platform posten. Toch blijft YouTube zijn concurrent nog voor: YouTubers posten namelijk vijf keer zoveel video’s op YouTube dan op Facebook. Maar waarom?
De belangrijkste en misschien wel de meest logische verklaring is dat de 1 miljard YouTube-gebruikers naar het platform komen om video’s te kijken, terwijl Facebook in de eerste plaats een sociaal medium is. Hierdoor heeft YouTube een trouwer publiek. In de maand mei postte 68 procent van de meest populaire YouTubers hun video’s ook op Facebook. De meeste views kwamen echter binnen via YouTube, laat The Wall Street Journal weten.
Daarnaast maakt YouTube het voor zijn gebruikers makkelijk om hun content te monitoren. Populaire gebruikers mogen 55 procent van reclame-inkomsten in hun eigen zak steken. Facebook kondigde eerder aan een zelfde soort systeem te willen creëren, maar vooralsnog is er niets uitgerold. Er is voor videomakers nog te weinig stimulans om content speciaal voor Facebook te creëren.