ProRail en NS hebben een smartwatch-applicatie ontwikkeld om hoofdconducteurs te ondersteunen bij het vertrekproces. De hoofdconducteurs krijgen via het horloge actuele informatie over de treinvertrektijden en kunnen daardoor de trein eerder klaarmaken voor vertrek. Hierdoor zouden treinen straks vaker op tijd rijden.
Eerder dit jaar hebben de spoordiensten hier al een proef mee gedaan die goed werkte. De horloges geven een trilsignaal op het moment dat de vertrektijd nadert en tellen af tot aan de juiste vertrektijd.
ProRail en de NS kijken nu nog of het technisch (en financieel) gezien haalbaar is om de smartwatch op grote schaal uit te rollen naar het personeel.
Op dit moment dragen conducteurs een normaal horloge om te checken of ze al weg moeten en worden ze dus niet actief gewaarschuwd. Het kastje wat ze gebruiken om reisinformatie op te zoeken en ov-chipkaarten te scannen wordt niet gebruikt op het moment dat de trein moet vertrekken.
Innovatie
ProRail werkt bij de ontwikkeling van innovatieve oplossingen samen met universiteiten en bedrijven. De spoorbeheerder wil door het gebruik van sensoren en frontcamera’s op treinen het spoor betrouwbaarder maken.
Op het spoor rond Utrecht wordt op dit moment, samen met KPN, gekeken naar de inzet van Internet of Things-toepassingen. Door middel van sensoren wil de spoorbeheerder problemen door het winterweer eerder signaleren en oplossen.