Providers overtreden wet door geen kredietwaarschuwing in Google Shopping te tonen

Ben je op zoek naar een smartphone met abonnement? Dan is de kans groot dat je er reclames voor langs ziet komen bij Google Shopping. Maar volgens toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM) overtreden providers de wet met deze advertenties. RTL Nieuws ontdekte namelijk dat er geen kredietwaarschuwing staat bij de advertenties, terwijl dat wel verplicht is.

Bij een advertentie voor dure smartphone moet staan dat je een lening afsluit en dus een (positieve) BKR-registratie krijgt. Dat kan via een waarschuwing, bijvoorbeeld met “Let op! Geld lenen kost geld!”. Bovendien moeten de abonnementskosten en de kosten van de lening worden aangegeven. Maar bij Google Shopping staat dat er dus niet.

De providers zelf – onder meer T-Mobile, KPN, Tele2 en Belsimpel – wijzen naar Google. In de shopping-dienst is er namelijk geen ruimte bij de kleine advertenties om een waarschuwing of een krediettabel op te nemen. Vodafone probeert alsnog aan de wet te voldoen door zijn advertenties de titel “Let op: Geld lenen kost geld” mee te geven.

Offline

Andere providers zijn door RTL Nieuws gewezen op het overtreden van de wet. Bovendien gaat de AFM de providers ook aanspreken op de advertenties.

KPN heeft de advertenties inmiddels offline gehaald en Tele2 is daar na de melding van RTL Nieuws mee begonnen. Belsimpel zegt op zijn beurt in gesprek te gaan met de AFM en Google.