Google, Amazon, Apple, Baidu en Alibaba hebben tegenwoordig allemaal een eigen slimme speaker. En ze weten ook steeds verder door te dringen in het huishouden. Volgens het rapport Media & Entertainment Outlook van PwC groeit het aantal smart speakers in de huishoudens wereldwijd namelijk snel.
In 2018 stond er in bijna 90 miljoen huishoudens wereldwijd een slimme speaker. Maar volgens PwC gaat dit aantal in de komende vier jaar heel snel stijgen. In 2023 moeten de apparaten namelijk in 440 miljoen huishoudens wereldwijd staan, wat een groei van 500 procent is.
Smart Home Monitor van Multiscope is dat ook nu al het geval. PwC heeft verder geen specifieke cijfers van Nederland, maar weet wel dat de samengestelde jaarlijkse groei in Duitsland 30 procent is en in de Verenigde Staten 25 procent is.
In Nederland zijn er aan het eind van dit jaar naar verwachting speakers van Amazon, Google, Baidu of Alibaba in 500.000 huishoudens aanwezig. Volgens deToch is er nog een grote drempel op dit gebied: privacy. Consumenten vragen zich af welke geluiden het apparaat opvangt en wie de data beheert en daarvan profiteert. “Dit type vragen moet helder worden beantwoord om vertrouwen te winnen. Net als de hele media- en internetindustrie zal ook de voicemarkt aan wet- en regelgeving onderhevig zijn”, aldus Casper Scheffer, partner bij PwC.
Impact
De opkomst van de slimme speaker komt logischerwijs ook met een aantal gevolgen voor ons dagelijks leven. De apparaten hebben volgens PwC nogal wat impact op de manier waarop we media ervaren, zoekopdrachten uitvoeren en apparaten bedienen. 71 procent van de mensen met een speaker gebruikt hem dagelijks, één op de tien shopt er wekelijks mee online.
Maar de speakers zijn ook waardevol voor de advertentiemarkt, aangezien de bedrijven achter al die informatie de afspeellijsten, het nieuws en de zoekresultaten steeds persoonlijker kunnen maken dankzij slimme algoritmes.
Verder hebben de speakers een positieve invloed op de audiomarkt: 50 procent van de omzet van de muziekindustrie kwam vorig jaar van streamingdiensten af, en slimme speakers maken die diensten alleen maar populairder. Een derde van de gebruikers zegt namelijk het apparaat dagelijks te gebruiken om naar muziek te luisteren. Voor Millennials is het zelfs vaak de eerste radio in hun bezit.
Andere trends
Het rapport van PwC draait overigens niet alleen om slimme speakers, maar ook om andere vormen van media en entertainment. Zo blijkt dat mobiele telefoons nog steeds voor veranderingen zorgen.
Aan het einde van 2018 waren ruim 3 miljard mobiele abonnementen actief. In 2020 moet de hoeveelheid data over mobiele netwerken groter zijn dan via de vaste lijn en vanaf 2023 komt 70 procent van de online advertentieomzet uit mobiel, voorspelt PwC.
Ook in de gaming-industrie gebeurt van alles. De industrie moet groeien van bijna 120 miljard dollar naar 162 miljard dollar in 2023, dankzij een combinatie van ‘free to play’-spellen als Fortnite en de toenemende populariteit van esports. Ook zijn games de drijvende kracht achter de adoptie van VR-headsets, die verder een groei zagen dankzij standalone-apparaten.