Rolstoelgebruikers klagen Uber aan voor discriminatie

Een belangengroep uit Chicago voor mensen met een handicap en drie rolstoelgebruikers hebben een rechtszaak aangespannen tegen Uber. Dat meldt persbureau Reuters. Het bedrijf zou de wet overtreden door rolstoelgebruikers te discrimineren. Volgens de groep doet Uber niet genoeg moeite om ritten aan te bieden aan mensen met een handicap.

Sinds Uber in 2011 in Chicago actief is, heeft het miljoenen ritten aan klanten geleverd. Slechts een handjevol daarvan was geschikt voor mensen met een handicap die voor vervoer ook van een rolstoel afhankelijk zijn, aldus de aanklagers. Volgens de aanklacht is de mogelijkheid die Uber klanten daarvoor biedt nihil tot niet-bestaand.

Reuters schrijft dat uit documenten van de rechtszaak blijkt dat Uber van september 2011 tot augustus 2015 slechts veertien ritten heeft verleend aan klanten die een rolstoelvriendelijk voertuig nodig hebben. Een half jaar geleden erkende Uber nog dat er het nodige werk aan de winkel was om alle mensen met een handicap te kunnen bedienen.

Daarom lanceerde het bedrijf in mei 2016 uberWAV en uberASSIST in Chicago, diensten die er speciaal op gericht zijn om mensen met een beperking te helpen. Met uberWAV kunnen klanten transport bestellen met een rolstoelvriendelijk vervoersmiddel. Het bedrijf wilde daarvoor onder andere samenwerken met lokale transportbedrijven.

Uber laat middels een statement aan Reuters weten dat het bedrijf de problemen hoog opneemt.