Van artiest en muziekproduct naar techstartupfounder, Ryan Leslie is op een missie om de manier van communiceren tussen artiesten en fans te veranderen. Zijn startup Superphone breekt bekende personen los van sociale platformen en zorgt ervoor dat ze in direct contact komen met hun fans. Hoe? Je kunt artiesten met Superphone simpelweg een SMS’je sturen.
Het systeem dat Ryan Leslie ontwikkeld heeft is de oplossing op een probleem dat hij zelf ervaart. De artiest die onder meer beats heeft geproduceerd voor Beyonce kwam erachter dat gebruikmaken van bestaande sociale platformen ‘echte’ communicatie in de weg zit.
Hij gaf als voorbeeld een situatie waarbij één van zijn artiesten al zijn fans verloor op MySpace (het dominante sociale platform voor Facebook) omdat het platform minder populair werd. Met Superphone hebben artiesten een directe lijn met al hun fans.
De app Superphone is een combinatie van automatisering, kunstmatige intelligentie en persoonlijk contact. Als je nu besluit een SMS te sturen naar Leslie dan krijg je automatisch antwoord waarbij het platform om meer informatie vraagt. Deze informatie speelt een essentiële rol in het platform want het stelt artiesten in staat om alles te weten te komen over hun fans.
Enerzijds een eng idee dat artiesten op een nieuwe manier hun fans kunnen doorgronden, anderzijds een meer respectabele manier om informatie te delen aangezien je niets aan grote Amerikaanse bedrijven afstaat. De vertrouwensband tussen artiest en fans is de sleutel als deze startup wilt groeien.
Maar wat Ryan Leslie als geen ander doorheeft is hoe waardevol de fans zijn die hij heeft. Er is geen enkele reden om dit zonder goede reden te delen met platformen als Facebook, Twitter of Snapchat. Daarnaast gaf Leslie aan dat die sociale platformen toch aanvoelen als een soort van barrière: geen enkel platform stelde hem in staat om met al zijn fans te communiceren.
Met Superphone heeft direct contact met meer dan 50.000 fans. Waarschijnlijk een kleiner aantal dan Leslie bij elkaar zou kunnen schrapen op laten we zeggen Facebook, maar voor hem is persoonlijk contact belangrijker. “Nu ken ik daadwerkelijk de mensen waarmee ik in contact kom,” zegt de superster tijdens zijn presentatie op The Next Web-conferentie. De investeerders van Superphone is hij overigens op zijn eigen platform tegengekomen.
Leslies initiatief is een stap in de goede richting: persoonlijk contact is de manier om met grote groepen mensen in contact te blijven en technologie kan daar een essentiële rol bij spelen. En zoals Ryan Leslie zelf zegt: “een gesprek is mij meer waard dan dat iemand éénmalige 10 dollar uitgeeft aan mijn album.”