Sea Hero Quest: kan een game helpen in de strijd tegen dementie?

Door met zijn allen 2 minuten  een spelletje op onze smartphone te spelen kunnen we het onderzoek naar dementie met tientallen jaren versnellen. Het klinkt bijzonder, maar het is exact wat Sea Hero Quest wil bereiken.

De noodzaak voor een versnelling in het onderzoek is helder. Recente rapporten maken duidelijk dat het aantal gevallen van dementie steeds verder blijven oplopen tot al meer dan 47 miljoen mensen met een vorm van dementie dit jaar, waarvan Alzheimer de meest voorkomende vorm is. Vinden we niet snel een oplossing, loopt dat aantal op naar 135 miljoen in 2050.

Over de hele wereld wordt er ontzettend veel onderzoek gedaan, maar de grootste uitdaging waar alle onderzoekscentra tegen aan blijven lopen is de beschikbaarheid van onderzoeksdata. e game Sea Hero Quest, ontwikkelt door het University College London, The University of East Anglia, Alzheimers Research UK en T-Mobile, moet hierin een belangrijke – verbindende – rol gaan spelen.

Patroonherkenning

Sea Hero Quest is een aparte verschijning. Niet dat het spel je visueel zal doen verbazen – het is overigens wel bijzonder uitdagend – maar de manier waarop het spel is opgebouwd zorgt voor ontzettend belangrijke inzichten voor de wetenschappers die onderzoek doen naar Alzheimer.

In de game ben je verantwoordelijk voor een veilige vaartocht van je kleine bootje. De manier waarop je over het water beweegt, richting de boeien, wordt opgeslagen door de game en gedeeld met onderzoekers. Eenmaal gecombineerd met de data van alle spelers wereldwijd, inclusief leeftijd en geslacht, ontstaat er een soort heatmap, een kaart waarin onderzoekers patronen kunnen ontdekken.

Nederlandse versie

“Wetenschappelijk onderzoek is kostbaar en tijdrovend”, stelt Marc Petit, directeur Wetenschappelijk Onderzoek van Alzheimer Nederland. “De game is niet alleen leuk om te spelen, maar we kunnen hiermee ook op grote schaal onderzoeksgegevens verzamelen van mensen die we anders moeilijk kunnen bereiken”

Dankzij T-Mobile en Alzheimer Nederland is de game sinds vorige week ook verkrijgbaar in de Nederlandse App Store en Play Store voor Android apparaten. Sea Hero Quest is voor zowel smartphones als tablets beschikbaar.

Niet alleen voor patiënten

Als we met zijn allen spelen, dan kan het hard gaan: als 100.000 mensen twee minuten Sea Hero Quest spelen, komt dat neer op ruim 57 jaar dementie-onderzoek. In de eerste week is er zodoende al ruim 725 jaar aan wetenschappelijk onderzoek bij elkaar gespeeld!

Het is belangrijk om te benadrukken dat Sea Hero Quest niet alleen voor patiënten is bedoeld, maar voor iedereen. Juist de combinatie van gegevens maakt de onderzoeksdata rijker en helpt dus enorm.

Download Sea Hero Quest uit de App Store of uit de Play Store.

SHQ2

Live Forward

T-Mobile verbindt mensen en vernieuwing om hen zo de ruimte te geven nieuwe mobiele toepassingen te ontwikkelen. Daarmee helpt T-Mobile de adoptie van nieuwe digitale mogelijkheden te versnellen. We kunnen immers wachten op verandering of we kunnen het zelf creëren. Heb je zelf een nieuw mobiel idee? Laat het ons dan weten!

Kijk voor meer informatie op t-mobile.nl/liveforward