Op ’s werelds grootste technologiebeurs, de CES in Las Vegas, heeft Sennheiser AMBEO gepresenteerd. Deze nieuwe 3D-audiotechnologie moet volgens het bedrijf gebruikers nog meer in de geluidsbeleving trekken en is onder meer heel geschikt voor virtual reality-ervaringen.
Het systeem maakt gebruik van negen kanalen, iets waar Sennheiser al langer mee werkt. Maar vooralsnog was deze technologie alleen beschikbaar voor professionele beurzen en presentaties. Nu gaat het bedrijf zich inzetten om de nieuwe luisterbeleving op zoveel mogelijk plekken te integreren.
Muziekproduct Simon Franglen, onder andere bekend van Titanic, Avatar en onlangs Spectre, is erg te spreken over de AMBEO-technologie:
Wanneer ik een ruimtelijke mix maak, merk ik dat ik veel beter kan horen wat er allemaal binnen een bepaald spoor gebeurt. Individuele stemmen en instrumenten krijgen veel meer ruimte, op een manier die nooit kan worden bereikt in een gewone stereomix. 3D-audio is een volledig nieuwe ervaring. Luisteraars zitten niet alleen midden in de muziek, ze kunnen nu ook de allerkleinste details horen die de musici, componisten en producers in hun opnames hebben gestopt.
De VR-game Eden maakt als eerste game gebruik van het zogeheten 3D-geluid en is te spelen op de CES. In welke producten de techniek precies terug gaat komen is nog niet bekend. Dat maakt het bedrijf vermoedelijk de aankomende tijd bekend.