Sinterklaas besteedt voor het eerst ruim een miljard euro in webwinkels aan cadeaus

De Sint zat eens te denken, wat hij jou zal schenken.. .maar een ding is dit jaar duidelijk: je cadeau komt waarschijnlijk van het internet. Sinterklaas heeft volgens cijfers van Thuiswinkel.org namelijk voor het eerst meer dan een miljard euro uitgegeven aan cadeaus in webwinkels. In totaal gaat het om 1,26 miljard euro, wat 35 procent meer is dan vorig jaar.

Gemiddeld wordt er in een week 200 miljoen euro omgezet in webwinkels, maar tijdens de Sinterklaasperiode (tussen 1 november en 5 december) is dit ruim 250 miljoen euro. En dat verschil ziet ook Bol.com, blijkt uit een reportage van De Volkskrant. Afgelopen maandag tussen 21.00 en 22.00 uur werden daar namelijk 14 artikelen per seconde besteld, het hoogtepunt in de feestdrukte.

PostNL merkt ook dat de Sint steeds meer online besteld, aangezien ze in deze periode meer pakketten moeten afleveren. “Consumenten hebben veel vertrouwen in online winkelen en de verschillende bezorgopties maken het ook steeds eenvoudiger. Bezorging op zondag, in de avond en op dezelfde dag helpen de Sint om de werkdruk meer te verdelen en de ontvangers gelukkiger te maken”, aldus Carlos Mendes Aguiar, commercieel directeur Pakketten Benelux van PostNL.

Mobiel

Ook worden steeds meer cadeaus via smartphones besteld, vertelt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “Ons onderzoek wijst uit dat in de Sinterklaasperiode zo’n 12 procent van de online aankopen via een smartphone is gedaan, wat bijna een verdubbeling is ten opzichte van de 7 procent van vorig jaar.”

Thuiswinkel.org Sinterklaas